Využití tabletů ve výuce německého jazyka
Usage of Tablets in German Language Teaching
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90404Identifiers
Study Information System: 168968
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Švermová, Dagmar
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - German language
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ICT, mobilní zařízení, dotyková zařízení, tablety, německý jazyk, vzděláváníKeywords (English)
ICT, mobile devices, touchscreen device, tablets, German language, educationTato diplomová práce se zabývá tematikou začleňování a využívání tabletů ve výuce německého jazyka. Ve třech kapitolách teoretické části jsou nastíněny základní fakta a poznatky, které jsou relevantní pro použití tabletu jako didaktické pomůcky. Dále pak v praktické části práce byly provedeny dvě metody výzkumného šetření, a to dotazníkové výzkumné šetření a akční výzkum. Tato práce se čtenářům snaží podat ucelený popis možností didaktického a metodického využití tabletů ve výuce cizích jazyků, především pak ve výuce německého jazyka. Z dotazníkového výzkumného šetření vyplynulo, že tablety zatím nemají své pevné místo ani ve školách, které jimi již disponují. Dalším zjištěním tohoto šetření byla i poměrně nízká frekvence využívání tabletů ve výuce cizích jazyků, kterou však žáci pociťují jako dostatečnou.
The master thesis deals with the topic of including and using tablets in the process of the German language teaching. In its first three chapters, it lays down the basic facts and observation relevant to the usage of a tablet as a teaching aid. Furthermore, two methods of research were carried out in its practical part, namely questionnaire research and action research. This thesis is aimed at presenting a cohesive description of the possibilities of didactic and methodical usage of tablets in the process of foreign language teaching, particularly then in the German language teaching. The result of the questionnaire research showed, that tablets do not have its established position even in the schools that have already got them. It also revealed, that the frequency of usage tablets in foreign language teaching was quite low, but the pupils perceived it as sufficient.