dc.contributor.advisor | Janovec, Ladislav | |
dc.creator | Novotná, Klára | |
dc.date.accessioned | 2017-09-27T09:23:45Z | |
dc.date.available | 2017-09-27T09:23:45Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/90395 | |
dc.description.abstract | The main aim of this diploma thesis is to make a contribution to discussion about suitability of using board games in education and to confirm that making use of board games is a valid didactical method used for teaching Czech language. Theoretical part is focused on play and game, making use of games in education, board games, their characteristics, categories, types and utilization in education. Following chapters explore advantages and disadvantages of using board games for teaching Czech which encounter Primary school teachers and contributions of games to devepolment of key competences. Further in the work, an overview/summary of Czech language board games suitable for teaching Czech and available on the Czech market is stated. These games were evaluated according to beforehand set criteria. A collection of my own board games created for needs of Czech language Primary school teachers follows. | en_US |
dc.description.abstract | Cílem této diplomové práce je přispět do diskuse týkající se vhodnosti využití deskových her ve výuce a potvrdit, že deskové hry jsou regulérní didaktickou metodou používanou ve výuce českého jazyka. Teoretická část práce se zabývá hrou, jejím místem ve vyučování, deskovými hrami, jejich charakteristikou, druhy a využitím ve vyučování. Jsou zde zmíněna pozitiva i negativa, s nimiž se vyučující mohou setkat při snaze využít deskové hry při výuce češtiny a také jejich přínosy pro rozvoj klíčových kompetencí. Dále je v práci uveden přehled jazykových her vhodných do hodin českého jazyka, které jsou k dostání na tuzemském trhu, včetně jejich hodnocení podle předem stanovených kritérií. Také je zde uveden soubor vlastních deskových her, vytvořený pro potřeby učitele mateřského jazyka v 1.-5. třídě. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | play | en_US |
dc.subject | game | en_US |
dc.subject | board game | en_US |
dc.subject | language game | en_US |
dc.subject | communication | en_US |
dc.subject | Czech language education | en_US |
dc.subject | pupil | en_US |
dc.subject | hra | cs_CZ |
dc.subject | desková hra | cs_CZ |
dc.subject | stolní hra | cs_CZ |
dc.subject | jazyková hra | cs_CZ |
dc.subject | komunikace | cs_CZ |
dc.subject | výuka češtiny | cs_CZ |
dc.subject | žák | cs_CZ |
dc.title | Využití deskových her pro výuku českého jazyka na 1.st. ZŠ | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-09-06 | |
dc.description.department | Katedra českého jazyka | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 188276 | |
dc.title.translated | Board games used for teaching Czech in Primary Schools | en_US |
dc.contributor.referee | Palkosková, Olga | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra českého jazyka | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem této diplomové práce je přispět do diskuse týkající se vhodnosti využití deskových her ve výuce a potvrdit, že deskové hry jsou regulérní didaktickou metodou používanou ve výuce českého jazyka. Teoretická část práce se zabývá hrou, jejím místem ve vyučování, deskovými hrami, jejich charakteristikou, druhy a využitím ve vyučování. Jsou zde zmíněna pozitiva i negativa, s nimiž se vyučující mohou setkat při snaze využít deskové hry při výuce češtiny a také jejich přínosy pro rozvoj klíčových kompetencí. Dále je v práci uveden přehled jazykových her vhodných do hodin českého jazyka, které jsou k dostání na tuzemském trhu, včetně jejich hodnocení podle předem stanovených kritérií. Také je zde uveden soubor vlastních deskových her, vytvořený pro potřeby učitele mateřského jazyka v 1.-5. třídě. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The main aim of this diploma thesis is to make a contribution to discussion about suitability of using board games in education and to confirm that making use of board games is a valid didactical method used for teaching Czech language. Theoretical part is focused on play and game, making use of games in education, board games, their characteristics, categories, types and utilization in education. Following chapters explore advantages and disadvantages of using board games for teaching Czech which encounter Primary school teachers and contributions of games to devepolment of key competences. Further in the work, an overview/summary of Czech language board games suitable for teaching Czech and available on the Czech market is stated. These games were evaluated according to beforehand set criteria. A collection of my own board games created for needs of Czech language Primary school teachers follows. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazyka | cs_CZ |