Komunikace a spolupráce školy s rodiči ohledně domácí přípravy žáků
Communication and Cooperation of School with Parents concerning Home Preparation of Pupils
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90367Identifiers
Study Information System: 171742
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Kargerová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
domácí příprava, domácí úkoly, spolupráce rodiny a školy, komunikace učitelů s rodičiKeywords (English)
home preparation, homework, family-school cooperation, parent-teacher communicationDiplomová práce se zabývá problematikou komunikace a spolupráce školy s rodiči ohledně domácí přípravy. Teoretická část se skládá ze dvou částí. První část je věnována problematice domácí přípravy a domácích úkolů. Zmíněné jsou doporučované podoby domácích úkolů, doporučované postupy jejich zadávání a hodnocení. Neopomenutelnou část tvoří také pozitivní a naopak negativní vlivy domácí přípravy. Druhou část tvoří problematika komunikace a spolupráce školy s rodiči ohledně domácí přípravy. V této části jsou analyzovány možnosti spolupráce školy (učitelů) a rodičů v domácí přípravě žáka. Dále se zabýváme zapojováním rodičů do domácí přípravy, jsou zde zmíněny vhodné postupy a také doporučení pro rodiče. V empirické části práce se zabýváme postoji rodičů, učitelů a dětí k domácí přípravě a domácím úkolům. Hlavní výzkumnou metodou byl zvolen dotazník. Dotazníkové šetření je dále doplněno polostrukturovanými rozhovory s několika respondenty (učiteli a rodiči). Výsledky výzkumného šetření ukazují, že učitelé mají k domácí přípravě a domácím úkolům kladný postoj a upozorňují především na důležitost pro žáky. Rodiče a děti zaujímají spíše postoj neutrální. Většina rodičů zároveň vyjádřila svůj nesouhlas s tím, že by dětem domácí úkoly nebyly vůbec zadávány.
The topic of this diploma thesis is communication and cooperation of school and parents about home preparation of pupils. The theoretical part is divided into two parts. The first part deals with home preparation and homework. There are mentioned some suggestions how the homework should look like, how to set it in class and how to evaluate it. A very important section of the theoretical part is a chapter about positive and negative influences of homework. The second part is concerned with communication and cooperation of school and parents about home preparation. We map the possibilities of parent-teacher cooperation concerning home preparation of students. Moreover, we describe how to involve parents in home preparation and how to proceed. There are also recommendations for parents. In the empirical part of this thesis, we research attitudes of parents, teachers and pupils to home preparation. The main method was a questionnaire supplemented with semi-structured dialogues with some of the respondents (teachers and parents). The results of the research show that teachers have a positive attitude towards homework and that teachers think that homework is important. The attitude of parents and pupils is neutral. The majority of parents think teachers should set homework.