Čeští katoličtí básníci v hodinách literatury na gymnáziích
Czech Catholic poets in the lessons of literature at high schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90293Identifiers
Study Information System: 188174
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Hník, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - History
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
katolická literatura, katolická poezie, katoličtí básníci, spirituální poezie, katolicismus, Jan Zahradníček, Bohuslav Reynek, inovativní pojetí výuky, čtenářský a tvořivě pojatá výuka, konstruktivismus, literární výchovaKeywords (English)
Catholic literature, catholic poetry, catholic poets, spiritual poetry, catholicism, Jan Zahradníček, Bohuslav Reynek, innovative learning, readership- and creativity-oriented learning, constructivism, literature educationCílem této práce je představit možnosti, formy a postupy práce s dílem a životním příběhem českých katolických básníků Jana Zahradníčka, Bohuslava Reynka a Josefa Kostohryze v hodinách literatury na gymnáziích. Dále je cílem navrhnout možnosti, jak přiblížit mladé generaci čtenářů katolickou poezii jako zdroj existencionálních otázek o životě a bytí, hlubokých niterných prožitků a spirituality bez ohledu na jejich soukromé náboženské smýšlení a preference. Modelovým adresátem této diplomové práce je středoškolský učitel, a tak je součástí textu i rozsáhlá kapitola o obecně didaktických východiscích, které jednak slouží k lepší orientaci v navrhované koncepci, jednak na těchto východiscích je tato koncepce přímo založena. Koncepce, kterou jsem zvolil jako prostředek dosažení stanovených cílů práce, vychází z principů, vyučovacích metod a forem tzv. inovativně pojaté výuky. Tato výuka vychází z konstruktivistického modelu a z čtenářsky, interpretačně a tvořivě pojaté nauky literatury, která je zaměřena na aktivní a samostatnou práci žáků, na receptivní i produktivní činnosti a probouzení zájmu žáků o témata výuky. Součástí interpretační složky je i formulace a reflexe vlastního čtenářského prožitku. Tento didaktický přístup je aplikován na téma katolické poezie zmíněných autorů. Ve snaze po...
The purpose of this thesis is to examine methods, forms, and processes for presenting the lives and work of the Czech catholic poets Jan Zahradníček, Bohuslav Reynek, and Josef Kostohryz during high-school literature lessons. Furthermore, the objective is to propose ways of introducing the young generation of readers to catholic poetry as a source of existentialist questions pertaining to life and existence, deep personal experiences, and spirituality regardless of their individual religious beliefs and preferences. Since this thesis is primarily intended to serve as a tool for high-school teachers, the text contains an extensive section that describes the general aspects of the proposed didactic approach, where the aim is to facilitate orientation in the proposed concept on the one hand, and, on the other hand, to define the foregoing aspects because they constitute the basis of the concept. The concept chosen as a means for achieving the objectives of the thesis is based on the principles, teaching methods, and forms of innovative learning. Innovative learning is based on the constructivist model and on an approach to teaching literature that is based on readership, interpretation, and creativity, where focus concentrates on the active and independent work of students, receptive and productive...