Terciární vzdělávání a ekonomická globalizace
Diplomová práce
Author
Contributor
Vymazal, Jiří (Thesis Advisor)
Issue Date
2004Keywords (Czech)
česká ekonomika, Globalizace, Vzdělávání dospělých, vzájemné vztahy, ČeskoGlobalizace je zcela jistě jedním z nejvýznamnějších jevů naší éry. Ať se již jedná o jakoukoliv z forem globalizace, přináší tento jev stovkám miliónů lidí po celém světě nebývalé možnosti, ale také značná rizika. Globalizace s sebou přináší nové nároky a nové globální problémy, zasahuje již téměř do všech oblastí lidské činnosti, od kulturních a mediálních sfér, přes oblasti ekonomické a sociální až po oblast vzdělávání a vytváření vzdělávacích politik i systémů. Někteří lidé používají termínu "globalizace" k vyjádření prohlubující se vzájemné závislosti všech lidí i států, globalizace se pro stále více odborníků stává jevem, který je nutno stále lépe a častěji zkoumat a brát na něj ohledy. V posledních letech zasahuje globalizace také do oblasti školství a do oblasti terciárního vzdělávání. Především jedna z forem globalizace - globalizace ekonomická - stále častěji zasahuje do vzdělávacích procesů a systémů různých států. Jistý vliv globalizace na oblast vzdělávání je nesporný, otázkou však zůstává, zda-li je tento vliv pozitivní nebo negativní, případně jak velký tento vliv je, či může být. Problém působení ekonomické globalizace na pole terciárního vzdělávání je tématikou nesporně atraktivní, ale současně z mnoha důvodů komplikovanou. Jedním z nich je například špatná dostupnost původních statistických údajů a téměř žádné empirické výzkumy zabývající se touto problematikou. Samotná ekonomická globalizace je ve své podstatě jevem těžko popsatelným, její neustále se zrychlující vývoj lze jen těžko vědecky podchytit nebo terminologicky ukotvit - tuto skutečnost potvrzuje i velmi široké názorové spektrum odborníku zabývající se problematikou globalizace.