Evropská integrace a vzdělávání (koncept celoživotního učení v politice Evropské unie)
Diplomová práce
Author
Contributor
Vymazal, Jiří, (Thesis Advisor)
Issue Date
2000Keywords (Czech)
celoživotní vzdělávání, evropská integrace, sociální politika, Evropská unieTéma vztahu evropské integrace a vzdělávání s ohledem na vzdělávání dospělých nabízí neobyčejně širokou škálu možností zpracování. Nejsem první, kdo na danou půdu vstupuje. Z posluchačů Katedry andragogiky a personálního řízení se jej doposud ujali nejméně tři studenti, pokaždé k němu sice přistoupili z jiného úhlu pohledu, nicméně zpracování z hlediska vývoje politické stránky zůstávalo až doposud problémem k dispozici pro prvního zájemce.Nechci nadužívat vzletných slov, přesto však podle mého názoru zůstává nade vší pochybnost skutečností, že evropské sjednocování představuje nejenom úkol, výzvu a s největší pravděpodobností i realitu, s níž se celá česká společnost vyrovnává a vyrovnávat bude, ale i námět, který by neměl ležet mimo centrum pozornosti společenských věd, i když u věd mimo politologii, mezinárodní vztahy apod. podstata celého problému nemusí hovořit jasně pro (např. kvůli oprávněnému vědomí politické a technicko - byrokratické povahy procesu). Nicméně zůstává nemalý prostor, v němž se 5 (přestože jeho obrysy určuje ohromné množství daných konkrétních fakt) společenské vědy mohou svobodně pohybovat. Neboť sebevětší počet údajů, jimiž je třeba se „prokousat“, chceme-li o problému kvalifikovaně pojednat, nemůže omezit možnost reflexe procesu rozmanitých stránek evropské integrace s cílem zpracovat téma tak, aby např. přes jeho zdánlivé zkomplikování skrze zasazení do širokého kontextu historického a myšlenkového vývoje, umožnila jeden z možných - a kladu si za cíl jej obhájit - způsobů chápání.