Rozvoj hudební představivosti dětí předškolního věku při jejich hudebních činnostech
Development of musical imagination of pre-school children during their musical activities
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85451Identifiers
Study Information System: 149359
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Váňová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
30. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Hudební představivost, projekt, dítě předškolního věku, schopnosti a dovednostiKeywords (English)
Musical imagination, project, preschool age, abilities and skillsTeoretická východiska diplomové práce se zaměřují na soudobé koncepce rozvoje osobnostních, a hudebních hodnot dětí v předškolním věku. Přibližuje psychické a fyziologické mechanizmy propojení hudebnosti s osobnostními strukturami a dynamikou v ontogenetickém vývoji dítěte před jeho vstupem do základní školy. Z oblasti hudebnosti míří do podstaty hudební představivosti a utváření asociačních představ. V praktické části je provedena částečná dedukce teoretických východisek do roviny metodicko-didaktické a pojednává o rozrušování synkretického vnímání v souvislostech s proměnami abstrakce od názorných konkrét (např. postavičky, barvy) k nenázorným konkrétům (noty, grafické náznaky rytmického členění a pohybu melodie). V tomto smyslu se dotýká současných vědeckých trendů o konstituování transdidaktiky jako vědní disciplíny. Klíčová slova Hudební představivost, projekt, dítě předškolního věku, schopnosti a dovednosti
The theoretical starting point of the thesis focuses on the contemporary concept of the development of personality and musical preschool values. It brings closer the psychological and physiological mechanisms of the connections between musicality, personality structures and dynamics in the ontogenetic development of the child before its entry into elementary school. It aims from the field of musicality into the essence of musical imagination and ideas shaping the association. In the practical part a partial deduction of the theoretical background down to the methodological level is carried out. It deals about eroding the syncretic perception in the context of changes in abstraction from the illustrative factuality, (eg. the characters, colors) to non-illustrative factuality (music notes, graphic signs rhythmic articulation and movement melodies). In this sense it touches the current scientific trends about the constitution trans-methodology as a discipline. Keywords Musical imagination, project, preschool age, abilities and skills