Poruchy chování a emocí v kontextu školních a sociálních důsledků na žáka 1. stupně základní školy
Behavioral and emotional disorders in the context of school and social consequences for the first grade of elementary school pupil
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85344Identifiers
Study Information System: 188268
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Šotolová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
1. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
porucha chování, symptom, ADD, ADHD, výchova, rodina, učitel, sociální chováníKeywords (English)
behavioral disorder, symptom, ADD, ADHD, parenting, family, teacher, social behaviorPoruchy chování a emocí v kontextu školních a sociálních důsledků na žáka 1. stupně základní školy. Abstrakt: Diplomová práce se zabývala problematikou poruch chování u dětí mladšího školního věku. Jejím hlavním cílem bylo zjistit rozsah poruchového chování žáků 1. st. základní školy z pohledu učitelů a zmapovat, jaké symptomy poruch chování se nejčastěji projevují u žáků v několika pražských základních školách. Dále pak analyzovat vliv těchto projevů, resp. poruchového chování na školní prospěch, vztahy s vrstevníky a vztahové postoje učitelů k žákům s problémovým chováním. Posledním cílem bylo zmapovat a posoudit spolupráci školy a rodiny, projevený zájem a ochotu rodiny ke spolupráci na případné nápravě či navržených výchovných opatřeních ze strany školy. Tato práce má zcela praktický charakter, jelikož mapuje skutečný pedagogický terén a jejími jedinými respondenty byli třídní učitelé, u kterých se předpokládala znalost jejich třídních kolektivů. V teoretické části diplomové práce jsou s pomocí odborných zdrojů popsány jednak poruchy chování, které mají výchovně, sociálně či osobnostně podmíněný základ, ale také poruchy, za jejichž příčinu je považováno organické poškození CNS a které jsou laické veřejnosti známé pod názvem ADHD. Zmíněny jsou také tzv. symptomatologické poruchy chování. Část praktická...
Behavioral and emotional disorders in the context of school and social consequences for the first grade of elementary school pupil. Abstract: This dissertation dealt with the issue of behavioral disorders with children in younger school age. Its main goal was to ascertine the extent of the behavioral disorders of pupils in the first grade of primary school from the teachers perspective and to find out which symptoms of behavioural disorders are the most frequently manifested by pupils in several elementary schools in Prague. Then to analyze the impact of these symptoms or rather behavior disorder on school results, peer relations and relational attitudes of teachers to pupils with behavioral disorders. The final aim was to find out and assess the cooperation between school and the family. Also interest and willingness of the family to collaborate on potentional correction or educational measures proposed by school. This dissertation is entirely practical because it presents a real pedagogical background and its only respondents were the class teachers, which were supposed to know the relations in the classroom. The theoretical part describes by using a specialized sources at first beavioral disorders that have educationnally, socially or personality conditioned basis, but also disorders for whose cause is...