Význam malby a závěsného obrazu v současném výtvarném provozu
Importance of painting and hanging picture in contemporary art scene
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85113Identifiers
Study Information System: 174345
Collections
- Kvalifikační práce [16856]
Author
Advisor
Referee
Kornatovský, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Malba, prostor, barva a hmota, gesto, tělesnost, materiál, výraz, Výtvarná výchova, vzděláváníKeywords (English)
Painting, space, color, mass, gesture, corporeality, material, expression, Art education, educationDiplomová práce se ve všech třech částech zabývá zpracováním barevné hmoty, jejími možnostmi uplatnění v tvorbě a specificky se zaměřuje na gestickou a procesuální tvorbu. Nejdříve tuto problematiku nahlíží z teoretického hlediska, kde se věnuje přehledu vybraných výtvarných autorů a v jejich díle uvádí příklady různých netradičních způsobů práce s barvou. Následně se tímto získané poznatky uplatňují ve výchovně vzdělávacím procesu, kde bylo toto téma propojeno s definovanými záměry a cíly v rámci realizace výtvarných úkolů. Ty proběhly v rámci oborové praxe na základní škole, gymnáziu a soukromé základní škole. Výsledky a data z této praxe byly použity do výzkumné sondy, která pracuje s analýzou, otevřeným kódováním a pojmovými mapami. Na závěr jsou její zjištění shrnuta v interpretační zprávě. Součástí práce je i vlastní autorská tvorba, která plní ilustrativní funkci a je osobním vyjádřením se k tématu. Jsou v ní zahrnuty jak teoretické aspekty, tak i určité poznatky z didaktiky. Zároveň je výtvarná práce pojata jako vlastní ověření netradičních technik a vlastní výpovědí o světě.
Master's thesis in all free sections deals with processing colour matter, its possibilities of application in artwork and specifically focusing on gestural and procedual artwork. At first this question is being analyzed from the theoretical point of view, when the thesis is devoted to an overview of selected artists and in their artwork they provide examples of various innovative ways of working with color. Subsequently this gained knowledge is applied in the educational process, where this topic was connected with defined intentions and objectives in the implementation of art assigments. They were held in an art education field teaching practice in primary school, high school and in a private primary art school. The results and data from this practice have been used in a research probe which works with analysis, open coding and conceptual maps. In the conclusion, its findings are summarized in a interpretive report. The thesis also includes author's artwork, which fulfills its illustrative function and personal expression to the topic. It includes both theoretical aspects as well as some knowledge of didactics. The artwork is aswell conceived as self-verifying of non-traditional techniques and even own point of view of the world.