Rozkrývání smyslu básnického textu se žáky 3.ročníku ZŠ
Discovering the Sense of the Poems with Pupils of the 3rd grade of Primary School
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84793Identifiers
Study Information System: 174147
Collections
- Kvalifikační práce [15803]
Author
Advisor
Referee
Peterka, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
poezie, odkrývání smyslu poezie, literární výchova, 3. ročník ZŠ, metody, RWCTKeywords (English)
Poetry, discovering the sense of the poems, literature, pupils of the 3rd grade of Primary School, metods, RWCTCílem mé práce je hledání cest a metod, pomocí kterých s žáky budu moci co nejefektivněji odkrývat smysl básnického textu. Odkrývání smyslu básně vyžaduje aktivní přístup žáka. Je neslučitelné s transmisivním přístupem ve výuce. Mnoho poznatků je inspirováno konstruktivistickým způsobem výuky. Práce je zaměřena na žáky 3. ročníků základní školy. V praktické části na základě získaných poznatků z odborné literatury navrhuji, pilotně ověřuji a reflektuji takové literárně výchovné aktivity na 1. stupni základní školy, ve kterých má učitel jako primární cíl odkrývání smyslu básnického textu. Metody užité v této práci jsou v souladu s programem Čtením a psaním ke kritickému myšlení.
The goal of my dissertation is to find ways and methods by which pupils will be able to most effectively reveal the sense of poetic text. Unearthing the meaning of the poem requires a proactive approach of pupil. It is incompatible with the transmissive approach in teaching. Much knowledge is inspired by constructivist teaching methods. The work is aimed at pupils of the third grade of elementary school. In the practical part based on lessons learned from the literature I suggest pilot verification and contemplate such literary and educational activities in the first grade of primary school, where the teacher has the uncovering of the meanig of poetic text as the primary objective. The methods used in this work are consistent with the program Reading and Writing for Critical Thinking.