Projevy, příčiny a překonávání syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků
Symptoms, Causes and Overcoming Burnout among Teaching Staff
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84716Identifiers
Study Information System: 175203
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Nováková, Daniela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training in Vocational Education and Training
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
osobnost učitele, pedagog, pomáhající profese, prevence, profesní seberealizace, syndrom vyhořeníKeywords (English)
Burnout syndrome, helping professions, pedagogue, educator, personality of the teacher, prevention, professional self-realizationBakalářská práce se zabývá syndromem vyhoření u pedagogických pracovníků, jeho projevy, příčinami a možnostmi překonávání. Teoretická část charakterizuje pedagogickou profesi a ukazuje její náročnost. Zaměřuje se také na osobnost pedagoga, na jeho etické zásady. Popisuje potřebné klíčové kompetence učitele i neméně důležitou potřebu profesní seberealizace, která, je-li jí dosaženo, může pomoci předcházet syndromu vyhoření. Dále autor rozebírá symptomatologii syndromu vyhoření, jeho příčiny, rizikové faktory, fáze a možnosti prevence. V praktické části autor prověřuje, které faktory nejvíce ovlivňují učitelovu profesní seberealizaci, jaké místo zaujímají na pomyslném žebříčku osobní preference, a zda je učitelé vnímají negativně nebo pozitivně. Také se snaží zjistit, zda existuje souvislost mezi profesní a osobnostní spokojeností učitele, jako možné prevence syndromu vyhoření.
This thesis deals with burnout among teaching staff, its symptoms, causes and possibilities of overcoming. The theoretical part describes the teaching profes- sion and shows its strenuousness. It also focuses on the personality of teachers and their ethical principles. It describes the required core competencies of tea- chers and, equally important, the need for professional self-realization, which, if fulfilled, can help prevent burnout. The author analyzes the symptomatology of burnout syndrome, its causes, risk factors, stages and ways of prevention. The practical part examines the main factors influencing teachers' professional fulfillment, their place on an imaginary scale of personal preferences, and if the teachers perceived them negatively or positively. It also tries to determine whether there is a link between the professional and personal satisfaction of teachers as a possible prevention of burnout.