Projevy, příčiny a překonávání syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků
Symptoms, Causes and Overcoming Burnout among Teaching Staff
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84716Identifikátory
SIS: 175203
Katalog UK: 990021401250106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19358]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nováková, Daniela
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
23. 5. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
osobnost učitele, pedagog, pomáhající profese, prevence, profesní seberealizace, syndrom vyhořeníKlíčová slova (anglicky)
Burnout syndrome, helping professions, pedagogue, educator, personality of the teacher, prevention, professional self-realizationBakalářská práce se zabývá syndromem vyhoření u pedagogických pracovníků, jeho projevy, příčinami a možnostmi překonávání. Teoretická část charakterizuje pedagogickou profesi a ukazuje její náročnost. Zaměřuje se také na osobnost pedagoga, na jeho etické zásady. Popisuje potřebné klíčové kompetence učitele i neméně důležitou potřebu profesní seberealizace, která, je-li jí dosaženo, může pomoci předcházet syndromu vyhoření. Dále autor rozebírá symptomatologii syndromu vyhoření, jeho příčiny, rizikové faktory, fáze a možnosti prevence. V praktické části autor prověřuje, které faktory nejvíce ovlivňují učitelovu profesní seberealizaci, jaké místo zaujímají na pomyslném žebříčku osobní preference, a zda je učitelé vnímají negativně nebo pozitivně. Také se snaží zjistit, zda existuje souvislost mezi profesní a osobnostní spokojeností učitele, jako možné prevence syndromu vyhoření.
This thesis deals with burnout among teaching staff, its symptoms, causes and possibilities of overcoming. The theoretical part describes the teaching profes- sion and shows its strenuousness. It also focuses on the personality of teachers and their ethical principles. It describes the required core competencies of tea- chers and, equally important, the need for professional self-realization, which, if fulfilled, can help prevent burnout. The author analyzes the symptomatology of burnout syndrome, its causes, risk factors, stages and ways of prevention. The practical part examines the main factors influencing teachers' professional fulfillment, their place on an imaginary scale of personal preferences, and if the teachers perceived them negatively or positively. It also tries to determine whether there is a link between the professional and personal satisfaction of teachers as a possible prevention of burnout.