Zobrazit minimální záznam

Understanding the part to whole relationship within primary school pupils of the sixth to ninth grade
dc.contributor.advisorNovotná, Jarmila
dc.creatorSojková, Tereza
dc.date.accessioned2017-06-12T09:15:47Z
dc.date.available2017-06-12T09:15:47Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/84659
dc.description.abstractThis master thesis deals with middle school pupils and their comprehension of Part-whole theory within the area of Mathematics. The theory section is divided into five parts. The first part presents sets of knowledge and skills of lower-secondary school pupils that are essential for completing a particular time period in selected thematic areas of mathematics at primary schools. In the second part, individual stages and mechanisms of cognitive processes needed in Mathematics are determined, and the third part focuses on teaching methods of Mathematics. Among the issues mentioned in this part are for example the difference between formal and informal knowledge or transmissive and constructivist way of teaching. Lastly, the fourth and fifth parts specify various expressions of wholes and their parts. The research part of this paper provides an analysis of interviews with certain teachers that are employing different teaching methods, testing applied on their pupils and also an analysis of the textbooks that are being used by these teachers. The other part of the thesis is the evaluation of the interviews with the selected teachers, what gives us the information about the relationship of the teachers to particular didactic approaches, and the evaluation of the tests taken by pupils including standard...en_US
dc.description.abstractVe své diplomové práci se zabývám problematikou porozumění žáků na druhém stupni základních škol tématu Celek a jeho část. Teoretická část je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola je zaměřena na souhrn znalostí a dovedností žáka, které mají zvládnout na konci určitého období ve sledovaných tematických okruzích matematiky na základní škole. V druhé kapitole jsou vymezeny jednotlivé etapy a mechanismy poznávacího procesu žáka v matematice. Třetí kapitola je zaměřena na metody výuky matematiky, jsou zde popisovány např. rozdíl mezi formálním a neformálním poznatkem a transmisivní a konstruktivistický způsob vyučování. Ve čtvrté a páté kapitole specifikuji různá vyjádření vztahu celku a jeho části. Praktická část obsahuje rozbory rozhovorů konkrétních učitelů, kteří ve své výuce používají odlišné metody výuky, testové šetření aplikované s žáky učitelů, s nimiž byl rozhovor veden, a analýzu učebnic, které vybraní učitelé používají při výuce matematiky. Součástí práce je vyhodnocení rozhovorů s vybranými učiteli, které vypovídají o vztahu učitelů k jednotlivým didaktickým postupům, a testového šetření, které obsahovalo standardní a nestandardní úlohy zaměřené na celek a jeho část. Výsledky testů potvrzují, že konstruktivistický způsob výuky pozitivně ovlivňuje poznávací proces žáka v tématu Celek a...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectCelek a jeho částcs_CZ
dc.subjectstandardní a nestandardní úlohy v matematicecs_CZ
dc.subjecttransmisivní a konstruktivistický styl vyučovánícs_CZ
dc.subjectformalismuscs_CZ
dc.subjectHejného metodacs_CZ
dc.subjectpoznávací proces žákacs_CZ
dc.subjectPart to whole relationshipen_US
dc.subjectstandard and nonstandard exercises in Mathematicsen_US
dc.subjecttransmissive and constructivist way of teachingen_US
dc.subjectformalismen_US
dc.subjectHejny methoden_US
dc.subjectcognitive process of pupilen_US
dc.titleChápání vztahu části a celku u žáků na druhém stupni základní školycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-05-22
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId178623
dc.title.translatedUnderstanding the part to whole relationship within primary school pupils of the sixth to ninth gradeen_US
dc.contributor.refereeVondrová, Naďa
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematicsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematikacs_CZ
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematicsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csVe své diplomové práci se zabývám problematikou porozumění žáků na druhém stupni základních škol tématu Celek a jeho část. Teoretická část je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola je zaměřena na souhrn znalostí a dovedností žáka, které mají zvládnout na konci určitého období ve sledovaných tematických okruzích matematiky na základní škole. V druhé kapitole jsou vymezeny jednotlivé etapy a mechanismy poznávacího procesu žáka v matematice. Třetí kapitola je zaměřena na metody výuky matematiky, jsou zde popisovány např. rozdíl mezi formálním a neformálním poznatkem a transmisivní a konstruktivistický způsob vyučování. Ve čtvrté a páté kapitole specifikuji různá vyjádření vztahu celku a jeho části. Praktická část obsahuje rozbory rozhovorů konkrétních učitelů, kteří ve své výuce používají odlišné metody výuky, testové šetření aplikované s žáky učitelů, s nimiž byl rozhovor veden, a analýzu učebnic, které vybraní učitelé používají při výuce matematiky. Součástí práce je vyhodnocení rozhovorů s vybranými učiteli, které vypovídají o vztahu učitelů k jednotlivým didaktickým postupům, a testového šetření, které obsahovalo standardní a nestandardní úlohy zaměřené na celek a jeho část. Výsledky testů potvrzují, že konstruktivistický způsob výuky pozitivně ovlivňuje poznávací proces žáka v tématu Celek a...cs_CZ
uk.abstract.enThis master thesis deals with middle school pupils and their comprehension of Part-whole theory within the area of Mathematics. The theory section is divided into five parts. The first part presents sets of knowledge and skills of lower-secondary school pupils that are essential for completing a particular time period in selected thematic areas of mathematics at primary schools. In the second part, individual stages and mechanisms of cognitive processes needed in Mathematics are determined, and the third part focuses on teaching methods of Mathematics. Among the issues mentioned in this part are for example the difference between formal and informal knowledge or transmissive and constructivist way of teaching. Lastly, the fourth and fifth parts specify various expressions of wholes and their parts. The research part of this paper provides an analysis of interviews with certain teachers that are employing different teaching methods, testing applied on their pupils and also an analysis of the textbooks that are being used by these teachers. The other part of the thesis is the evaluation of the interviews with the selected teachers, what gives us the information about the relationship of the teachers to particular didactic approaches, and the evaluation of the tests taken by pupils including standard...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV