Chápání vztahu části a celku u žáků na druhém stupni základní školy
Understanding the part to whole relationship within primary school pupils of the sixth to ninth grade
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84659Identifiers
Study Information System: 178623
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Vondrová, Naďa
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematics
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Celek a jeho část, standardní a nestandardní úlohy v matematice, transmisivní a konstruktivistický styl vyučování, formalismus, Hejného metoda, poznávací proces žákaKeywords (English)
Part to whole relationship, standard and nonstandard exercises in Mathematics, transmissive and constructivist way of teaching, formalism, Hejny method, cognitive process of pupilVe své diplomové práci se zabývám problematikou porozumění žáků na druhém stupni základních škol tématu Celek a jeho část. Teoretická část je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola je zaměřena na souhrn znalostí a dovedností žáka, které mají zvládnout na konci určitého období ve sledovaných tematických okruzích matematiky na základní škole. V druhé kapitole jsou vymezeny jednotlivé etapy a mechanismy poznávacího procesu žáka v matematice. Třetí kapitola je zaměřena na metody výuky matematiky, jsou zde popisovány např. rozdíl mezi formálním a neformálním poznatkem a transmisivní a konstruktivistický způsob vyučování. Ve čtvrté a páté kapitole specifikuji různá vyjádření vztahu celku a jeho části. Praktická část obsahuje rozbory rozhovorů konkrétních učitelů, kteří ve své výuce používají odlišné metody výuky, testové šetření aplikované s žáky učitelů, s nimiž byl rozhovor veden, a analýzu učebnic, které vybraní učitelé používají při výuce matematiky. Součástí práce je vyhodnocení rozhovorů s vybranými učiteli, které vypovídají o vztahu učitelů k jednotlivým didaktickým postupům, a testového šetření, které obsahovalo standardní a nestandardní úlohy zaměřené na celek a jeho část. Výsledky testů potvrzují, že konstruktivistický způsob výuky pozitivně ovlivňuje poznávací proces žáka v tématu Celek a...
This master thesis deals with middle school pupils and their comprehension of Part-whole theory within the area of Mathematics. The theory section is divided into five parts. The first part presents sets of knowledge and skills of lower-secondary school pupils that are essential for completing a particular time period in selected thematic areas of mathematics at primary schools. In the second part, individual stages and mechanisms of cognitive processes needed in Mathematics are determined, and the third part focuses on teaching methods of Mathematics. Among the issues mentioned in this part are for example the difference between formal and informal knowledge or transmissive and constructivist way of teaching. Lastly, the fourth and fifth parts specify various expressions of wholes and their parts. The research part of this paper provides an analysis of interviews with certain teachers that are employing different teaching methods, testing applied on their pupils and also an analysis of the textbooks that are being used by these teachers. The other part of the thesis is the evaluation of the interviews with the selected teachers, what gives us the information about the relationship of the teachers to particular didactic approaches, and the evaluation of the tests taken by pupils including standard...