Znalosti žáků středních škol v oblasti vybraných zoonóz
Knowledge of Pupils Secondary School in the Area of Selected Zoonoses
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84348Identifikátory
SIS: 163234
Kolekce
- Kvalifikační práce [19087]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Říhová, Dagmar
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
14. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Zoonóza, přenašeč, prvok, bakterie, vir, prion, toxoplazmóza, lymeská borelióza, vzteklina, Creuzfeldt-Jakobova chorobaKlíčová slova (anglicky)
Zoonotic disease, vector, protozoan, bacterium, virus, prion, toxoplasmosis, Lyme disease, rabies, Creuzfeldt-Jakob diseaseDiplomová práce se zabývá znalostmi žáků středních škol o zoonózách. Zoonózy jsou nemoci přenášené ze zvířete na člověka. Jsou jedním z aktuálních témat v současné biologii. Cílem diplomové práce je nejprve teoretické vymezení problematiky. K testování znalostí byly vybrány tyto čtyři nemoci: toxoplazmóza, lymeská borelióza, vzteklina a Creuzfeldt-Jakobova choroba. U nich je podrobně uveden ucelený soubor informací a to především v oblasti přenosu, šíření patogenu, průběhu onemocnění, léčby a prevence. Výzkumná část zjišťuje rozsah znalostí o vybraných zoonózách u žáků středních škol. Pro výzkum byla použita metoda kvantitativního výzkumu, kterou byl didaktický test. Na základě vyhodnocených výsledků lze říci, že znalosti žáků na zkoumaných školách jsou v oblasti vybraných zoonóz poměrně uspokojivé.
The subject of the dissertation deals with the secondary school pupil's awareness of zoonoses. Zoonoses are the diseases transmited from animals to human beings. Those are one of the topics of biology study currently. The main aim of the dissertation is theoretical definition of the matter in the first place. For knowledge testing have been chosen these four illness: Toxoplasmosis, Lyme boreliossis, Rabies and Creuzfeldt-Jakobo disease. With these chosen illness the main research goal is to provide a comprehensive collection of information about the details such as disease transfer, spread of the disease, disease development, cure and avoidance. The research part of the dissertation tries to find out the extent of knowledge about the chosen kinds of zoonoses among the pupils at specialized secondary schools. As a tool of quantitative research has been used a pupil's didactic test. As based on the evaluated results we may say that the pupil's knowledge at explored schools is relatively satisfactory.