Komparace vyučování českého jazyka na tradiční a alternativní střední škole
Comparison of teaching Czech language at a traditional and an alternative upper-secondary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84334Identifiers
Study Information System: 159676
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Šmejkalová, Martina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Czech Language
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výuka českého jazyka, syntax, střední škola, gymmázium, waldorfské lyceumKeywords (English)
teaching Czech language, syntax, upper-secondary school, grammar school, waldorf lycéePráce srovnává metody a formy výuky českého jazyka na tradičním gymnáziu a na waldorfském lyceu. V první části se zabývá teoretickými východisky pedagogiky tradiční a alternativní, zatímco druhá část je zaměřena na jejich praktické využití ve vyučování v podobě jednotlivých metod a forem práce. Pozorované výukové situace jsou analyzovány a výsledky tradičního i alternativního pojetí vyučování jsou ověřeny testem. Cílem je zjistit, zda jsou v rámci alternativního přístupu uplatňovány specifické metody a formy výuky a zda jsou efektivnější než metody tradiční. Práce dochází k závěru, že se na alternativní škole uplatňují pouze některé aspekty alternativní pedagogiky, které vedou k vyšší aktivitě žáků, ale výsledky testu naznačují, že v úrovni znalostí jsou obě školy srovnatelné. KLÍČOVÁ SLOVA výuka českého jazyka, syntax, střední škola, gymnázium, waldorfské lyceum
The thesis compares methods and forms of Czech language teaching at secondary grammar school and Waldorf lycée. The first part deals with the theoretical basis of traditional and alternative education, whereas the second part focuses on their practical implementation as methods and forms of work. The observed lessons are analysed and the results of traditional and alternative approach are contrasted by a test. The aim is to ascertain whether the alternative school implements its principles into methods and forms of language teaching and whether they are more effective than the traditional ones. The thesis concludes that the alternative school implements only a few aspects of alternative education resulting in more active and engaged pupils. The results of the test imply that both schools are comparable in terms of language knowledge. KEYWORDS teaching Czech language, syntax, upper-secondary school, grammar school, waldorf lycée