Evaluace programu školské specifické prevence "Típni to I"
Evaluation of school-based prevention programme "Típni to I"
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84007Identifiers
Study Information System: 160915
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Čermáková, Markéta
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
primární prevence, evaluace výsledku, tabakismus, závislost na tabáku, rizikové chování, základní školaKeywords (English)
primary prevention, outcome evaluation, tobacco dependence, elementary schoolNÁZEV: Evaluace programu školské specifické prevence "Típni to I" AUTOR: Marián Vanek KATEDRA: Psychologie VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. ABSTRAKT: Diplomová práce se zabývá analýzou potřeb a formativní evaluací výsledku školského preventivního programu České koalice proti tabáku (ČKPT) "Típni to I" zaměřeného na rizikové užívání tabáku v 7. třídách ZŠ a sekundách víceletých gymnázií s cílem získat důkazy o funkčních a nefunkčních částech programu vzhledem k potřebám cílové skupiny. Program byl hodnocen z hlediska KAB modelu a byl k tomu využit smíšený design se zastřešujícím participativním paradigmatem vzhledem k tomu, že autor práce je zároveň lektorem hodnoceného programu. Pro sběr empirických dat byl využit dotazník vlastní výroby obsahující znalostní test, postojovou škálu ke kouření a dotazy monitorující sklony ke kuřáctví respondentů, dále problémově zaměřené rozhovory s lektory ČKPT, manuál programu "Típni to I" a poznatky z rešerše literatury týkající se požadavků na kvalitní preventivní program rizikového užívání tabáku. Dotazník byl v experimentální skupině (12 tříd, 202 žáků) zadán dvakrát - jednou před realizací programu a poté s dvou-třítýdenním odstupem po jeho realizaci, kontrolní skupina nebyla využita. Bylo zjištěno, že program je efektivní v ovlivnění znalostí žáků...
TITLE: Evaluation of school-based prevention programme "Típni to I" AUTHOR: Marián Vanek DEPARTMENT: Department of Psychology SUPERVISOR: PhDr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. ABSTRACT: This thesis deals with need assessment and formative outcome evaluation of school-based smoking prevention programme "Típni to I" which is designed for the pupils of 7th grade of elementary school. The main focus of evaluation was to obtain evidence of functional and nonfunctional parts of the programme with regards to needs of the target population and the KAB model. Combined qualitative-quantitative research design with participatory research paradigm was used. It is important to note that the author of the evaluation is at the same time member of the organization Česká koalice proti tabáku (ČKPT) which produces the evaluated programme. Self-made questionnaire, interviews with ČKPT lecturers and written products of the programme "Típni to I" were used to obtain empirical data. Questionnaire was assigned twice in experimental group (12 classes, 202 pupils), firstly before the programme implementation and then 2-3 weeks after realization of the prevention (pre-post design), no control group was used. Prevention programme proved to be effective in improving tobacco risks knowledge, communication skill to refuse cigarettes,...