Hudební inspirace v díle Milana Kundery
Musical inspiration in the works of Milan Kundera
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84002Identifiers
Study Information System: 148548
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Klumparová, Štěpánka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Music
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Milan Kundera, kompozice, moderní hudbaKeywords (English)
Milan Kundera, composition, modern musicPráce se prostřednictvím analýzy kompozice a motivického plánu Kunderových románů zabývá hudební inspirací v Kunderových románech. Základním zdrojem je vlastní Kunderova reflexe moderní hudby, jejích principů a funkce v autorových esejích. Cílem je zmapování inspiračních zdrojů z oblasti hudby, které se promítají do Kunderových próz a dalších děl. Postupujeme od konkrétního k abstraktnímu, od motivické analýzy, přes rozbor kompozičních postupů jednotlivých knih, po rovinu myšlenkovou, která se projevuje především v autorových esejích a esejistických pasážích vložených do některých románů. U každé roviny chronologicky procházíme všechny autorovy texty. Na rovině motivicko-tematické se inspirace hudbou projevuje zejména zpracováváním témat, jako je Beethoven a jeho umění variací, hlučnost soudobé hudby a konec hudby v osobě Schönberga. Na rovině kompozice autor píše romány po vzoru schémat hudebních forem, ať už je to téma s variacemi, sonátová forma, rondo nebo fuga. Ve svých esejích pak zkoumá především tvorbu skladatelů Beethovena, Janáčka, Stravinského a Schönberga. Všechny tři roviny jsou propojené a navzájem se ovlivňují. Poslední kapitola této práce je didakticky zaměřená a navrhujeme v ní možnost, jak se dá s daným tématem pracovat ve školní praxi. Podstatné je zohlednění mezipředmětových...
The diploma thesis deals with musical inspiration on the base of the analysis of the composition and motives in Kundera's novels. Basic source of the analysis is Kundera's own reflection of modern music, its principles and functions in author's essays. The aim of the thesis is to chart sources of inspiration which mirror in Kundera's prose and other texts. We proceed from the concrete to the abstract, from analysis of motives and composition of each book, to the intellectual level which is perceptible mainly in author's essays and essaistic passages in some novels. Author's texts are dealt with chronologically. As the level of motives and themes are concerned, the musical inspiration is treated via themes, such as Beethoven and his art of variations, noisy contemporary music and the end of music in the work of Schoenberg. On the level of composition, the author writes novels using schemes of musical forms, such as theme with variations, rondo, sonata form or fugue. In his essays, he mainly examines works of composers Beethoven, Janacek, Stravinskij and Schoenberg. All three levels are connected and they influence each other. The last chapter is oriented didacticly and an option is offered how to use this topic at school. It is important to considerate cross-curricular links between literature and music.