Hudební inspirace v díle Milana Kundery
Musical inspiration in the works of Milan Kundera
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84002Identifikátory
SIS: 148548
Katalog UK: 990021022290106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klumparová, Štěpánka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - hudební výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
7. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Milan Kundera, kompozice, moderní hudbaKlíčová slova (anglicky)
Milan Kundera, composition, modern musicPráce se prostřednictvím analýzy kompozice a motivického plánu Kunderových románů zabývá hudební inspirací v Kunderových románech. Základním zdrojem je vlastní Kunderova reflexe moderní hudby, jejích principů a funkce v autorových esejích. Cílem je zmapování inspiračních zdrojů z oblasti hudby, které se promítají do Kunderových próz a dalších děl. Postupujeme od konkrétního k abstraktnímu, od motivické analýzy, přes rozbor kompozičních postupů jednotlivých knih, po rovinu myšlenkovou, která se projevuje především v autorových esejích a esejistických pasážích vložených do některých románů. U každé roviny chronologicky procházíme všechny autorovy texty. Na rovině motivicko-tematické se inspirace hudbou projevuje zejména zpracováváním témat, jako je Beethoven a jeho umění variací, hlučnost soudobé hudby a konec hudby v osobě Schönberga. Na rovině kompozice autor píše romány po vzoru schémat hudebních forem, ať už je to téma s variacemi, sonátová forma, rondo nebo fuga. Ve svých esejích pak zkoumá především tvorbu skladatelů Beethovena, Janáčka, Stravinského a Schönberga. Všechny tři roviny jsou propojené a navzájem se ovlivňují. Poslední kapitola této práce je didakticky zaměřená a navrhujeme v ní možnost, jak se dá s daným tématem pracovat ve školní praxi. Podstatné je zohlednění mezipředmětových...
The diploma thesis deals with musical inspiration on the base of the analysis of the composition and motives in Kundera's novels. Basic source of the analysis is Kundera's own reflection of modern music, its principles and functions in author's essays. The aim of the thesis is to chart sources of inspiration which mirror in Kundera's prose and other texts. We proceed from the concrete to the abstract, from analysis of motives and composition of each book, to the intellectual level which is perceptible mainly in author's essays and essaistic passages in some novels. Author's texts are dealt with chronologically. As the level of motives and themes are concerned, the musical inspiration is treated via themes, such as Beethoven and his art of variations, noisy contemporary music and the end of music in the work of Schoenberg. On the level of composition, the author writes novels using schemes of musical forms, such as theme with variations, rondo, sonata form or fugue. In his essays, he mainly examines works of composers Beethoven, Janacek, Stravinskij and Schoenberg. All three levels are connected and they influence each other. The last chapter is oriented didacticly and an option is offered how to use this topic at school. It is important to considerate cross-curricular links between literature and music.
