Formativní hodnocení
Formative Assessment
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83869Identifiers
Study Information System: 133176
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Consultant
Walterová, Eliška
Referee
Šalamounová, Zuzana
Kratochvílová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
30. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
formativní hodnocení, zpětná vazba, hodnocení pro učení, hodnocení jako učení, výchovně-vzdělávací cíle, kritéria hodnocení, sebehodnocení, vrstevnické hodnocení, vícepřípadová studie, spravedlivost hodnoceníKeywords (English)
formative assessment, feedback, assessment for learning, assessment as learning, learning goals, criteria, self-assessment, peer assessment, multiple-case study, equity in educationDisertační práce se zabývá tématem formativního hodnocení na sekundárním stupni vzdělávání v širším kontextu. Cílem práce bylo vymezit pojem formativní hodnocení a objasnit, jakými způsoby je implementováno do výuky v českém jazyce a literatuře (ČJL) na sekundárním stupni vzdělávání. V teoretické části bylo vycházeno z významných zahraničních a domácích zdrojů. Formativní hodnocení bylo vymezeno jako hodnocení, které přináší užitečnou informaci o aktuálním stavu vědomostí a dovedností žáka v procesu učení. Dále byla představena jeho typologie, funkce, otázky vztahující se k jeho úspěšné implementaci a využívané metody: cíle, kritéria, zpětná vazba, sebehodnocení a vrstevnické hodnocení. Cílem empirické části bylo popsat reálnou podobu implementace formativního hodnocení do výuky na šesti záměrně vybraných českých školách ve vzdělávacím oboru ČJL na sekundárním stupni vzdělávání a zjistit postoje žáků k této podobě implementace. Zvolen byl design kvalitativního výzkumu a jako výzkumná strategie vícepřípadová studie. Sběr dat sestával z pozorování, rozhovorů s učiteli i žáky a analýzy dokumentů. Nejlépe bylo formativní hodnocení implementováno pod vedením zkušeného mentora. Na druhou stranu ho dobře využívali i učitelé, kteří pojem neznali. Z pohledu žáků se jevily jako nejužitečnější metody...
This dissertation thesis is focused on the theme of formative assessment on a secondary level of education. The aim of this thesis is to define formative assessment and to show how it is implemented to the teaching process of the Czech language and literature on a secondary level of education. The theoretical part presents a review based on major international and national sources. Formative assessment is defined as an evaluation which brings valuable information concerning the knowledge and skills of the given pupil during the process of education. The typology and function of formative assessment, questions linked to its successful implementation are elaborated together with this methods: goals, criteria, feedback, self-assessment and peer assessment. The aim of the empirical part is to define the real form of the implementation of formative assessment in six targeted Czech schools. This thesis also presents the attitude of students towards the implementation of this method. A qualitative research method was chosen and a multiple case study was used as a form of research strategy. The data collection consisted of observation, document analysis and interviews with teachers and pupils. The formative assessment methods were best implemented under the supervision of a skilled mentor. Contrary to...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Formy hodnocení žáků ve výuce českého jazyka a literatury
Defence status: DEFENDEDŠťastná, Kamila (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2013)Date of defense: 17. 6. 2013AND KEY WORDS ŠŤASTNÁ, Kamila. Forms of the Assessment of Pupils in the Education of the Czech Language and Literature. Prague, 2013. Dissertation. Charles University in Prague, Faculty of Arts, Institute of Czech Language ... -
Formativní hodnocení ve výuce na 1. stupni základní školy
Defence status: DEFENDEDKopecká, Jana (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016)Date of defense: 18. 5. 2016Diplomová práce Formativní hodnocení ve výuce na 1. stupni základní školy pojednává zejména o hodnocení, jímž učitel poskytuje žákům cílenou radu, a to ve chvíli, kdy lze jejich výkon ještě zlepšit. Jde o velmi časté ... -
Hodnocení v hodinách Výchovy k občanství
Defence status: DEFENDEDKubrová, Barbora (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2024)Date of defense: 28. 5. 2024Cílem práce je zdokumentovat problematiku hodnocení ve výuce OV na ZŠ prostřednictvím případové studie. Studie byla uskutečněna pomocí hloubkového rozhovoru s učitelem, ohniskové skupiny s žáky a zúčastněného pozorování. ...