Hodnocení v hodinách Výchovy k občanství
Assessment strategies in Civic education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189702Identifiers
Study Information System: 267573
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Fapšo, Marek
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Education of English Language for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 5. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
hodnocení, Výchova k občanství, formativní hodnocení, sumativní hodnocení, specifika hodnocení OV, nástroje hodnocení, metody hodnocení, případová studieKeywords (English)
assessment, Civic education, formative assessment, summative assessment, specifics of assessment in Civic education, assessment tools, methods of assessment, case studyCílem práce je zdokumentovat problematiku hodnocení ve výuce OV na ZŠ prostřednictvím případové studie. Studie byla uskutečněna pomocí hloubkového rozhovoru s učitelem, ohniskové skupiny s žáky a zúčastněného pozorování. Získaná data byla následně analyzována pomocí otevřeného kódování a dále interpretovaná metodou "vyložení karet". Výsledkem je pohled na hodnocení z hlediska učitele i žáků v porovnání s pozorováním konkrétních vyučovacích hodin. Výsledky této studie byly vyhodnoceny a dále diskutovány z pohledu specifik občanského vzdělávání a byly navržené další potenciální možnosti využití metod, nástrojů a technik hodnocení s ohledem na možnosti a cíle daného učitele. Tuto práci lze považovat za přínosnou pro další učitele, protože přispívá k lepšímu porozumění problematice hodnocení ve výuce občanské výchovy a poskytuje konkrétní návrhy a doporučení pro zlepšení této oblasti. Tím přispívá k posílení kvality výuky a podpoře dalšího profesního rozvoje nejen autorce, ale i dalším učitelům. KLÍČOVÁ SLOVA hodnocení, Výchova k občanství, formativní hodnocení, sumativní hodnocení, specifika hodnocení OV, nástroje hodnocení, metody hodnocení, případová studie
The aim of the diploma thesis is to document the issue of assessment in civic education at an elementary school by conducting a case study. The study was conducted through an in- depth interview with the teacher, a focus group interview with the students, and participatory observation. The collected data was subsequently analyzed using open coding and further interpreted using the ‚card sorting' method. The result is a perspective on assessment from both the teacher's and students' viewpoints compared with observations of specific teaching sessions. The results of this study were evaluated and further discussed from the perspective of the specifics of civic education. Additional potential options for utilizing assessment methods, tools, and techniques were proposed with consideration of the possibilities and goals of the particular teacher. This work can be considered beneficial for other teachers as it contributes to a better understanding of the assessment issues in civic education and offers specific suggestions and recommendations for improving this area. This contributes to enhancing the quality of teaching and supporting further professional development, not only for the author but also for other teachers. KEYWORDS assessment, Civic education, formative assessment, summative assessment,...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Formy hodnocení žáků ve výuce českého jazyka a literatury
Defence status: DEFENDEDŠťastná, Kamila (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2013)Date of defense: 17. 6. 2013AND KEY WORDS ŠŤASTNÁ, Kamila. Forms of the Assessment of Pupils in the Education of the Czech Language and Literature. Prague, 2013. Dissertation. Charles University in Prague, Faculty of Arts, Institute of Czech Language ... -
Formativní hodnocení ve výuce na 1. stupni základní školy
Defence status: DEFENDEDKopecká, Jana (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016)Date of defense: 18. 5. 2016Diplomová práce Formativní hodnocení ve výuce na 1. stupni základní školy pojednává zejména o hodnocení, jímž učitel poskytuje žákům cílenou radu, a to ve chvíli, kdy lze jejich výkon ještě zlepšit. Jde o velmi časté ... -
Pedagogické hodnocení, vrstevnické hodnocení a sebehodnocení tlumočnického výkonu: jejich rozdíly a podobnosti a vývoj v průběhu studia
Defence status: DEFENDEDMiketová, Petra (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2019)Date of defense: 30. 5. 2019Teoreticko-empirická diplomová práce se zabývá srovnáním tří typů hodnocení tlumočnických výkonů: hodnocení učitele, hodnocení ostatních studentů ve skupině a sebehodnocení samotného studenta-tlumočníka. Teoretická část ...