Faktory a aspekty ovlivňující kvalitu pedagogicko-psychologické praxe
Factors and aspects affecting quality of a pedagogical-psychological practice
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83707Identifikátory
SIS: 149274
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Franiok, Petr
Syřiště, Ivo
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
20. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Anotace: Předkládaná disertační práce je komparativní studií zaměřenou na analýzu a porovnání koncepce a podmínek realizace současné podoby pedagogicko-psychologické praxe, která je integrální součástí pregraduální přípravy učitelů. Komparace byla realizována na dvou pedagogických fakultách, a to na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a Pedagogické fakultě Univerzity Komenského v Bratislavě. V teoretické části práce je stručně charakterizována historie proměn přípravy budoucích učitelů na území Čech a Slovenska od 19. století do současnosti a základní teoretická východiska pregraduální přípravy budoucích učitelů. Ve výzkumné části disertační práce jsou na základě metod kvalitativního a kvantitativního výzkumu - obsahové komparativní analýzy, dotazníkového šetření a řízených rozhovorů - vymezeny problémy, které podobu pedagogicko-psychologické praxe pozitivně nebo negativně ovlivňují. Informace byly získány od několika skupin respondentů: studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze a Pedagogické fakulty Univerzity Komenského v Bratislavě, učitelů obou fakult, kteří praxi řídí, od učitelů a ředitelů základních škol, kde je praxe realizována. Výsledky byly využity při vymezení optimálních podmínek, pro realizaci pedagogicko-psychologické praxe na Ped F UK v Praze. Klíčová slova:...
The presented dissertation paper deals with the pre-graduate preparation of teachers, specially its integral part, pedagogical-psychological experience ("experience"). The aim of this paper is comparative study focused on analysing and comparing the conception and implementation of the current conditions of this experience. Comparison was performed between two faculties of education - Faculty of Education at Charles University in Prague and the Faculty of Education at Comenius University in Bratislava. The main research methods were comparative analysis of content, questionnaires and structured interviews. In the research part of the paper, we are trying to define issues that have positive or negative influence: motivation of students to choice of their major of study, their subjective perception of their preparedness for this kind of experience, their assessment of progress of pedagogical experience and its benefits for their future profession. We were provided with other indications by headmasters of schools where this subject was already implemented, by teachers who dedicated themselves to students and by university teachers who lead this subject. The main benefit of this paper is in comparison of both conceptions along with recommendation of the optimal form of practice that could be utilized...