Výskyt specifických poruch učení u žáků 1.stupně vybraných základních škol a práce učitelů s těmito žáky
Occurrence of specific learning disabilities of primary education pupils at selected basic schools and teachers work with these pupils
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83565Identifiers
Study Information System: 145658
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Kropáčková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Specifické poruchy učení, psychologické potřeby dítěte, osobnost pedagoga, edukace, reedukace, individuální vzdělávací plánKeywords (English)
Specific learning disorders, psychological needs of the child, teacher's personality, education, reeducation, individual education planDiplomová práce je zaměřená na aktuální tématiku: výskyt specifických poruch učení u žáků 1. stupně vybraných základních škol a práce učitelů s těmito žáky. V teoretické části se práce zaměřuje na vymezení specifických poruch učení, diagnostiku, reedukaci a možnosti vzdělávání. V praktické části je analyzován stav specifických poruch učení na vybraných základních školách v regionu Královéhradeckého kraje a části Prahy pomocí dotazníkového šetření. Cílem diplomové práce je zjistit četnost a druh specifických poruch učení, které se vyskytují na vybraných školách. Jak jsou pedagogové připraveni na problematiku specifických poruch učení, jakým způsobem s dětmi se specifickými poruchami učení pracují. Dílčím cílem bylo zjistit podíl žáků se specifickými poruchami učení z celkového počtu žáků ve třídách. Z dotazníkového šetření vyplynula dostatečná připravenost i odbornost potřebná ke vzdělávání žáků s poruchou učení.
This thesis is focused on occurrence of specific learning disorders among primary education pupils in the selected basic schools and teachers'work with these pupils. The theoretical part of the thesis aims on delimitation of specific learning disorders; diagnostics; re-education; and potentional learning possibilities. Practical part analyses teachers' preparedness for specific learning disorders in the regions of Hradec Králové and Prague. Data were collected by means of questionnaire method. The thesis' objective is to discover a frequency and type of learning disorders occurring in the selected basic schools; how are teachers prepared for the issue of specific learning disorders among basic school pupils; and what methods are used in education of pupils with learning disorders. Secondary objective is to discover a share of pupils with learning disorders in inspected classrooms. Examined data showed that teachers have necessary professional qualities for education of pupils suffering from learning disabilities.