Problémy začínajících učitelů
Problems of novice teachers
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83556Identifiers
Study Information System: 161290
Collections
- Kvalifikační práce [16856]
Author
Advisor
Referee
Mazáčová, Nataša
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
začínající učitel, kompetence učitele, pedagogický výzkum,profesní standard, motivace, kázeň, komunikace, nadaný žák, plánování ve výuce, sociální problémy, organizační problémy, materiálně technické problémy, dotazníkové šetření, sebehodnocení, introspekce, připravenost, uvádějící učitel, pojetí učitelské profeseKeywords (English)
novice teacher, teacher competence, educational research, motivation, discipline, self-evaluation, conception of teaching professionDiplomová práce "Problémy začínajících učitelů" se zabývá problematikou začínajících učitelů a jejich problémů v prvních letech výkonu učitelské profese. Cílem práce je identifikace klíčových problémů začínajících učitelů. Analýza odborné literatury a další relevantních dokumentů, metoda dotazníkového šetření a narativní rozhovory se začínajícími učiteli byly využity k dosažení stanoveného cíle práce. Diplomová práce se skládá z pěti kapitol. První kapitola se zaměřuje na pojetí učitele a jeho profesního vývoje. Druhá kapitola se soustředí na přípravné vzdělávání učitelů, třetí se věnuje tématu uvádějícího učitele, čtvrtá je zaměřena na vymezení potenciálních problémů začínajících učitelů, které lze členit do různých kategorií, jako například výukové problémy, organizační problémy, materiální a technické problémy, sociální problémy. Pátá kapitola obsahuje vlastní empirickou studii ve formě dotazníků, narativních rozhovorů a vlastní introspekce. Respondenty výzkumu jsou začínající učitelé, kteří se nachází v prvních pěti letech své učitelské praxe. Klíčová slova: začínající učitel, kompetence učitele, profesní standard, pedagogický výzkum, motivace, kázeň, komunikace, plánování ve výuce, organizační problémy, materiálně technické problémy, dotazníkové šetření, sebehodnocení, introspekce,...
The present thesis Problems Faced by Beginning Teachers deals with the issue of beginning teachers and their problems in their first years of teaching. The aim of this paper is to identify key problems of beginning teachers. An analysis of scientific literature and other relevant documents, questionnaires and narrative interviews with beginning teachers were used to achieve a project objective. The thesis is divided into five chapters. The first chapter focuses on the concept of a teacher and their professional development. The second chapter describes teacher training, the third one deals with a role of mentors and the fourth chapter presents some potential problems that beginning teachers might face. The problems could be divided into several different categories, for instance, teaching problems, organizational problems, material and technical problems and social problems. The fifth chapter involves empirical research in the form of questionnaires, narrative interviews and my own introspection. The respondents are beginning teachers who are in their first five years of teaching experience.