Srovnávací analýza interpretací Janových pašijí Johanna Sebastiana Bacha
Comparative Analysis of Interpretations of the St. John Passion by Johann Sebastian Bach
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82347Identifiers
Study Information System: 149408
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Hurníková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Music - Choir Conducting
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Johann Sebastian Bach, Janovy pašije, Velikonoce, pašije, barokní hudba, duchovní hudbaKeywords (English)
Johann Sebastian Bach, St. John's Passion, Easter, passion, baroque music, religious musicÚstředním tématem diplomové práce je srovnání vybraných interpretací Janových pašijí Johanna Sebastiana Bacha. Analýze předchází pojednání o Bachově životě a díle. Třetí kapitola pokračuje krátkým rozborem libreta, obsazení a dobových provedení Janových pašijí. Závěrečnou kapitolu naplňují interpretační rozbory vybraných nahrávek Bachových Janových pašijí - Karl Richter (1970), Nikolaus Harnoncourt (1985), Masaaki Suzuki (2000) a Raphaël Pichon (2013). Cílem je poukázat na základní vývojové trendy interpretace Bachovské hudby v posledních padesáti let. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The main topic of the diploma thesis is comparison of selected interpretations of St. John's Passion by Johann Sebastian Bach. The part about life and work of Johann Sebastian Bach is followed by short analysis of libretto, choice of instruments and historic performances of St. John's Passion. The Final chapter deals with selected recordings of Bach's St. John's Passion - Karel Richter (1970), Nakolaus Harnoncourt (1985), Masaaki Suzuki (2000) and Raphaël Pichon (2013). The mail goal is to describe basic tendencies that influenced development of interpretation of Bach's music in the last fifty years. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)