Osobnostní a sociální výchova a její vliv na klima třídy
Personality and social education and its influence on the classroom climate
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82318Identifikátory
SIS: 160155
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kargerová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
18. 5. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Klima třídy, akční učitelský výzkum, začínající učitel, sociální dovednosti, sebereflexe, Začít spolu, osobnostní a sociální výchova, spolupráce, vztahy, prepuberta, problémový žák, metodaKlíčová slova (anglicky)
Class climate, teacher's active research, beginning teacher, social skills, self - reflection, begin together, personality and social education, cooperation, relations, pre - puberty, problematic pupil, methodPráce se zaměřuje na téma klimatu školní třídy a jeho zlepšování pomocí metod osobnostní a sociální výchovy v konkrétní třídě, kde autorka působí jako třídní učitelka. Teoretická část se zabývá třídním klimatem a jeho charakteristikou. Popisuje, co ovlivňuje, jakými metodami se dá zkoumat a čím je ovlivňováno. V praktické části autorka využívá metody akčního učitelského výzkumu ke zkoumání klimatu ve své třídě a věnuje se také vlastní sebereflexi z pohledu začínajícího učitele. V průběhu jednoho školního roku průběžně monitoruje klima ve třídě primární školy a stanovuje nejefektivnější cesty k jeho zlepšení. Výsledky výzkumu ukazují, že metody osobnostní a sociální výchovy mají na klima třídy větší vliv, pokud jsou realizovány nenucenou a přirozenou formou. KLÍČOVÁ SLOVA: Klima třídy, akční učitelský výzkum, začínající učitel, sociální dovednosti, sebereflexe, Začít spolu, osobnostní a sociální výchova, spolupráce, vztahy, prepuberta, problémový žák, metoda.
This work is focused on the topic of school class climate and its enhancement by the methods of personality and social education in a concrete class where the author is working as a teacher. The theoretical part is dedicated to the class climate and its characteristics. It describes what influences, by which methods it can be investigated and what can it be influenced by. In the practical part the author uses the methods of the teacher's active research to investigate the climate in her own class and also self-reflexively examines herself from the view of the beginning teacher. During the time period of one school year continually monitors the climate in her class and states the most effective ways towards improvement. The results of the research show that the methods of personality and social education have an influence to the class climate if they are used in a natural and casual manner. KEY WORDS: Class climate, teacher's active research, beginning teacher, social skills, self - reflection, begin together, personality and social education, cooperation, relations, pre - puberty, problematic pupil, method.