Upravené texty pro neslyšící žáky a jejich využití v pedagogické praxi
Modified texts for deaf pupils and their use in teaching practice
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81697Identifikátory
SIS: 161158
Katalog UK: 990020900860106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hádková, Kateřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
26. 5. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
čtenářství, komunikační systémy osob se sluchovým postižením, neslyšící žák, sluch, sluchové postižení, úprava textůKlíčová slova (anglicky)
reading, communication systems for people with hearing impairment, deaf pupil, hearing, hearing impairment, text modifiedDiplomová práce se zabývá úpravami a následným využitím textů v oblasti vzdělávání žáků se sluchovým postižením a zkoumá možné výhody či nevýhody těchto úprav. Texty byly předloženy žákům prvního stupně na třech základních školách pro sluchově postižené. Byly předkládány texty neupravené a následně upravené a pomocí vytvořené série otázek byla ověřována jejich srozumitelnost ze strany čtenářů. Pro výzkumné šetření byl vybrán text pohádky a text bajky. Získané odpovědi na otázky zaměřené na obsah textu byly následně zpracovány a formulovány v závěrech výzkumného šetření. KLÍČOVÁ SLOVA: čtenářství, komunikační systémy osob se sluchovým postižením, neslyšící žák, sluch, sluchové postižení, úprava textů
The diploma thesis deals with adjustments and consequent application of texts in the field of education of pupils with hearing disorders, and investigates potential advantages and disadvantages of such adjustments. Texts have been used practically at three elementary schools for hearing impaired pupils. Primary school pupils were given unedited texts, and consequently their edited versions, and the comprehensibility of texts from the reader's perspective was tested. A fairy tale and a fable were chosen for the research. The acquired answers to questions aimed at the content of given texts were then processed and formulated in the conclusion of the research. KEYWORDS: reading, communication systems for people with hearing impairment, deaf pupil, hearing, hearing impairment, text modified
