Ředitel jako znalostní pracovník. Tacitní znalosti vybraných ředitelů základních škol v Praze
Director as a knowledge worker. Tacit knowledge of selected directors of elementary schools in Prague
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81588Identifiers
Study Information System: 171965
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Tureckiová, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
tacitní znalosti, explicitní znalosti, znalostní pracovník, Haldin-Herrgard, proces konverze znalostíKeywords (English)
tacit knowledge, explicit knowledge, knowledge worker, Haldin-Herrgard, knowledge conversion processV bakalářské práci se podrobněji zabývám znalostním pracovníkem v oblasti školství s důrazem na tacitní znalosti, jejich dělení, sdílení a význam. Kromě teoretické analýzy informačních zdrojů v českém, anglickém a místy švédském jazyce, byly na základě rozhovorů se čtyřmi ředitelkami základních škol definovány tacitní znalosti, které jsem v práci rozdělila na tacitní znalosti intrapersonální, interpersonální a kontextově-specifické. Nejčastějšími tacitními znalostmi se ukázaly ty, které využíváme při práci s lidmi, ať už jsou to znalosti o jejich osobnosti, jenž můžeme využít při jejich motivování, srozumitelnému zadávání úkolů či jakékoliv další komunikaci, nebo např. znalosti o jejich rodinném, finančním či sociálním zázemí ovlivňující nejen jejich osobnost, ale i momentálně psychické a fyzické rozpoložení. Během rozhovorů bylo jako stimulátory použito 30 pojmů napsaných na kartách a následně byl rozhovor doplněn dotazníkem se škálováním použitých pojmů a několika osobními otázkami. Práce je určena ředitelům škol, kteří přicházejí na novou školu a chtějí se rychleji zorientovat nejen v explicitních znalostech týkajících se konkrétní školy, ale také v těch těžce rozlišitelných a osvojitelných - tacitních znalostech.
Bachelor's thesis deals in detail with knowledge workers in education with an emphasis on tacit knowledge, their division, sharing and importance. In addition to theoretical analyse of information sources in Czech, English and Swedish language sites were based on interviews with four elementary schools are defined Managers of tacit knowledge that I work divided into tacit knowledge intrapersonal, interpersonal and context-specific. The most common tacit knowledge proved to those used when working with people, whether they are knowledgeable about their personality, which we can use in their motivation, understandable assigning tasks or any other communication for example knowledge about their family, financial or social background affecting not only their personality, but at the moment the mental and physical condition. During interviews were used as stimulators 30 concepts written on cards and was subsequently completed a questionnaire interview with scaling terms used and some personal issues. The work is intended for school directors, who come to a new school and want to quickly navigate not only the explicit knowledge relating to specific schools, but also in those heavily adopted - tacit knowledge.