Porozumění čtenému u dětí s rizikem rozvoje gramotnostních obtíží
Reading comprehension in children at risk of learning difficulties
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81192Identifiers
Study Information System: 166642
Collections
- Kvalifikační práce [16931]
Author
Advisor
Referee
Špačková, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
gramotnost, čtení, porozumění čtenému, narušený vývoj řeči, dyslexie, rodinné riziko dyslexieKeywords (English)
literacy, reading, reading comprehension, impaired speech development, dyslexia, familial risk of dyslexiaCílem předložené diplomové práce bylo zhodnotit úroveň porozumění čtenému textu u dětí s rizikem vzniku gramotnostních obtíží. Hlavním záměr tkvěl v posouzení výkonů a míry úspěšnosti dětí ze sledovaných dvou skupin experimentálních (narušený vývoj řeči, rodinné riziko pro vznik dyslexie) a ze skupiny kontrolní (děti s běžným vývojem řeči) v Testu porozumění čtenému inspirovanému zahraničním diagnostickým měřítkem YARC (Hulme et al., 2009). Doplňkově bylo sledováno též hledisko vývoje uvedeného aspektu čtenářské gramotnosti v čase a došlo k porovnání výkonů dětí v původním testu s výkony v Testu čtení s porozuměním M. Caravolas a J. Volína (2005) o dva roky později. Ze závěrů analýz vyplývá, že zatímco děti s rodinným rizikem pro vznik dyslexie si v Testu porozumění čtenému vedly téměř stejně dobře, jako jejich typicky se vyvíjející vrstevníci, jedinci ze skupiny dětí s narušeným vývojem řeči podávali v porovnání s oběma předchozími skupinami velmi slabé výkony. Dále bylo zjištěno, že úspěšnost dětí v parametru porozumění se v průběhu vývoje výrazně nemění. Výstupy výzkumné studie mohou být přínosem nejen pro odborníky, ale též pro rodiče, kteří jejich prostřednictvím budou moci lépe porozumět potřebám dětí a poskytnout jim adekvátní podporu na cestě za vzděláním. Klíčová slova: gramotnost, čtení,...
The aim of this thesis was to evaluate the level of reading comprehension in children at risk of developing grammar difficulties. The main goal consisted of assessing the performance and children's success in two experimental groups (with impaired speech development and the familial risk of dyslexia) and one control group (individuals with typical speech development) at the Test of Reading Comprehension based on the YARC diagnostic scale (Hulme et al., 2009). Additionally, we also observed the performance of children throughout a longer period of time. Consequently, it enabled us to compare the performance of children in the original test with the results of the Test of Reading and Comprehension by M. Caravolas and J. Volín (2005), which was administered two years later. Further analysis reveal that the individuals with the impaired speech development performed significantly worse than the children with familial risk of dyslexia whose performance was very much on the same level as the ones with typical speech development. Additionally, we found out that the performance of children in terms of comprehension does not change significantly during their development. The results of this study may be beneficial both for specialists and parents who may obtain a better understanding of their children's...