Show simple item record

Reading comprehension in children at risk of learning difficulties
dc.contributor.advisorKucharská, Anna
dc.creatorBláhová, Veronika
dc.date.accessioned2017-06-01T22:58:32Z
dc.date.available2017-06-01T22:58:32Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/81192
dc.description.abstractCílem předložené diplomové práce bylo zhodnotit úroveň porozumění čtenému textu u dětí s rizikem vzniku gramotnostních obtíží. Hlavním záměr tkvěl v posouzení výkonů a míry úspěšnosti dětí ze sledovaných dvou skupin experimentálních (narušený vývoj řeči, rodinné riziko pro vznik dyslexie) a ze skupiny kontrolní (děti s běžným vývojem řeči) v Testu porozumění čtenému inspirovanému zahraničním diagnostickým měřítkem YARC (Hulme et al., 2009). Doplňkově bylo sledováno též hledisko vývoje uvedeného aspektu čtenářské gramotnosti v čase a došlo k porovnání výkonů dětí v původním testu s výkony v Testu čtení s porozuměním M. Caravolas a J. Volína (2005) o dva roky později. Ze závěrů analýz vyplývá, že zatímco děti s rodinným rizikem pro vznik dyslexie si v Testu porozumění čtenému vedly téměř stejně dobře, jako jejich typicky se vyvíjející vrstevníci, jedinci ze skupiny dětí s narušeným vývojem řeči podávali v porovnání s oběma předchozími skupinami velmi slabé výkony. Dále bylo zjištěno, že úspěšnost dětí v parametru porozumění se v průběhu vývoje výrazně nemění. Výstupy výzkumné studie mohou být přínosem nejen pro odborníky, ale též pro rodiče, kteří jejich prostřednictvím budou moci lépe porozumět potřebám dětí a poskytnout jim adekvátní podporu na cestě za vzděláním. Klíčová slova: gramotnost, čtení,...cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of this thesis was to evaluate the level of reading comprehension in children at risk of developing grammar difficulties. The main goal consisted of assessing the performance and children's success in two experimental groups (with impaired speech development and the familial risk of dyslexia) and one control group (individuals with typical speech development) at the Test of Reading Comprehension based on the YARC diagnostic scale (Hulme et al., 2009). Additionally, we also observed the performance of children throughout a longer period of time. Consequently, it enabled us to compare the performance of children in the original test with the results of the Test of Reading and Comprehension by M. Caravolas and J. Volín (2005), which was administered two years later. Further analysis reveal that the individuals with the impaired speech development performed significantly worse than the children with familial risk of dyslexia whose performance was very much on the same level as the ones with typical speech development. Additionally, we found out that the performance of children in terms of comprehension does not change significantly during their development. The results of this study may be beneficial both for specialists and parents who may obtain a better understanding of their children's...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectgramotnostcs_CZ
dc.subjectčtenícs_CZ
dc.subjectporozumění čtenémucs_CZ
dc.subjectnarušený vývoj řečics_CZ
dc.subjectdyslexiecs_CZ
dc.subjectrodinné riziko dyslexiecs_CZ
dc.subjectliteracyen_US
dc.subjectreadingen_US
dc.subjectreading comprehensionen_US
dc.subjectimpaired speech developmenten_US
dc.subjectdyslexiaen_US
dc.subjectfamilial risk of dyslexiaen_US
dc.titlePorozumění čtenému u dětí s rizikem rozvoje gramotnostních obtížícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-09-14
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId166642
dc.title.translatedReading comprehension in children at risk of learning difficultiesen_US
dc.contributor.refereeŠpačková, Klára
dc.identifier.aleph002027224
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem předložené diplomové práce bylo zhodnotit úroveň porozumění čtenému textu u dětí s rizikem vzniku gramotnostních obtíží. Hlavním záměr tkvěl v posouzení výkonů a míry úspěšnosti dětí ze sledovaných dvou skupin experimentálních (narušený vývoj řeči, rodinné riziko pro vznik dyslexie) a ze skupiny kontrolní (děti s běžným vývojem řeči) v Testu porozumění čtenému inspirovanému zahraničním diagnostickým měřítkem YARC (Hulme et al., 2009). Doplňkově bylo sledováno též hledisko vývoje uvedeného aspektu čtenářské gramotnosti v čase a došlo k porovnání výkonů dětí v původním testu s výkony v Testu čtení s porozuměním M. Caravolas a J. Volína (2005) o dva roky později. Ze závěrů analýz vyplývá, že zatímco děti s rodinným rizikem pro vznik dyslexie si v Testu porozumění čtenému vedly téměř stejně dobře, jako jejich typicky se vyvíjející vrstevníci, jedinci ze skupiny dětí s narušeným vývojem řeči podávali v porovnání s oběma předchozími skupinami velmi slabé výkony. Dále bylo zjištěno, že úspěšnost dětí v parametru porozumění se v průběhu vývoje výrazně nemění. Výstupy výzkumné studie mohou být přínosem nejen pro odborníky, ale též pro rodiče, kteří jejich prostřednictvím budou moci lépe porozumět potřebám dětí a poskytnout jim adekvátní podporu na cestě za vzděláním. Klíčová slova: gramotnost, čtení,...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this thesis was to evaluate the level of reading comprehension in children at risk of developing grammar difficulties. The main goal consisted of assessing the performance and children's success in two experimental groups (with impaired speech development and the familial risk of dyslexia) and one control group (individuals with typical speech development) at the Test of Reading Comprehension based on the YARC diagnostic scale (Hulme et al., 2009). Additionally, we also observed the performance of children throughout a longer period of time. Consequently, it enabled us to compare the performance of children in the original test with the results of the Test of Reading and Comprehension by M. Caravolas and J. Volín (2005), which was administered two years later. Further analysis reveal that the individuals with the impaired speech development performed significantly worse than the children with familial risk of dyslexia whose performance was very much on the same level as the ones with typical speech development. Additionally, we found out that the performance of children in terms of comprehension does not change significantly during their development. The results of this study may be beneficial both for specialists and parents who may obtain a better understanding of their children's...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990020272240106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV