Řízení adaptačního procesu dětí předškolního věku při vstupu do základního vzdělávání, možné problémy a jejich prevence
Proceedings of the adaptation process of preschool children on entry into primary education, possible problems and their prevention
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79816Identifiers
Study Information System: 166863
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Voda, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Řízení, adaptace, adaptační problém, pedagog, komunikaceKeywords (English)
Management, adaptation, adaptation problem, pedagogue, communicationCílem mé diplomové práce bylo komparovat přístupy managementu škol k zajištění bezproblémového přestupu dětí z předškolního do základního vzdělávání, a tyto přístupy komparovat ve školách městských a venkovských. Práce je složena z části teoretické a výzkumné. Obě tyto části mají poskytnout odpovědi na otázky týkající se řízení adaptačního procesu na různých typech školských zařízení. Teoretická část je věnována problematice řízení obecně. Věnuje se pojmům management, manažerské funkce, adaptace, komunikace apod. Specifikuje postavení školy jako organizace. Popisuje problematiku školní zralosti dětí, přicházejících do primárního vzdělávání. Výzkumná část hledá odpovědi na výzkumné otázky vztahující se k problematice řízení adaptačního procesu. Závěrečná část se věnuje vyhodnocení získaných dat a navrhuje způsoby řešení předcházení adaptačním problémům vznikajících při řízení adaptačního procesu žáků prvních tříd. KLÍČOVÁ SLOVA: Řízení, adaptace, adaptační problém, pedagog, komunikace
The aim of my thesis was to compare the attitudes of school management to ensure smooth transfer of children from pre-school to primary education, and to compare these approaches in urban and rural schools. The work consists of theoretical and research. Both these parts are designed to provide answers to questions about managing process of adaptation to different types of schools. The theoretical part is devoted to the general management. It deals with the concepts of management, managerial functions, adaptation, communication, etc. Specifies the position of the school as an organization. Describes the issue of school readiness of children coming into primary education. The research part is looking for answers to research questions related to the issue management process of adaptation. The final section is devoted to evaluation of the data and suggests ways to address the prevention of adaptation problems arising from the management process of adaptation of pupils in first class. KEY WORDS: Management, adaptation, adaptation problem, pedagogue, communication