Didaktika výuky hyperbolických funkcí pro střední školy
Didactics of teaching hyperbolic functions for secondary schools
diplomová práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79799Identifikátory
SIS: 142873
Katalog UK: 990021100080106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pilous, Derek
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
4. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl
Klíčová slova (česky)
funkce, hyperbolické funkce, didaktika výuky funkcíKlíčová slova (anglicky)
functions, hyperbolic functions, teaching of functionsHyperbolické funkce a jejich inverze se v českých středoškolských kurzech matematiky probírají jen velmi zřídka. Je to škoda: toto učivo skýtá možnost zopakovat metody a dovednosti probírané u funkcí polynomických, racionálních, goniometrických a exponenciálních. Navíc jde o skupinu funkcí, která nenápadně propojuje exponenciální a goniometrické funkce. Účelem této práce je poskytnout variantu výuky tohoto tématu na běžné střední škole, a to ve velmi omezené časové dotaci. Takový kurz byl prakticky ověřen ve skutečné skupině žáků na malé české střední škole v pohraničí. Práce dále naznačuje možnosti rozšíření takového kurzu, pokud by se realizoval v širší hodinové dotaci nebo ve skupině pokročilejších žáků.
It is very unlikely to see at Czech high school in mathematics classes teaching the hyperbolic functions and their inverses. It's a pity, this could be a great opportunity to review and refresh the polynomial, rational, trigonometric and exponential function methods and skills. These functions even set an implicit connection between the exponential and gonio- metric functions, too. The aim of this thesis is to offer an alternative to the usual practice at the ordinary high schools and it is adopted to a limited schooling time available. Our approach has been successfully tested with a group of students at a small high school in the Czech borderland. The thesis also indicates the potential to expand this approach if more schooling time should have been available or more talented students should have been involved.
