Proměny modelu maturitní zkoušky v České republice
Transformation model of the school-leaving exams in the Czech republic
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79760Identifiers
Study Information System: 155340
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Kitzberger, Jindřich
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Maturitní zkouška, model maturitní zkoušky, řízení maturitní zkoušky, vzdělávací politikaKeywords (English)
Leaving examination, graduation exam, model of the graduation exam, holding, management of the graduation exam, educational policyPředmětem diplomové práce jsou modely maturitní zkoušky měnící se v čase vlivem vzdělávací politiky státu a mnohdy bouřlivého politického vývoje. Teoretická část obsahuje historickou analýzu maturitní zkoušky a jejích modelů, čímž vytváří východisko pro empirickou část. Na podkladě studia právních předpisů upravující podmínky a konání maturitní zkoušky a dalšího studia relevantní literatury, přesným popisem současného modelu a naznačením současných snah o upravení stávajícího modelu maturitní zkoušky, je vytvořen plastický obraz tohoto fenoménu školství v celé šíři problematiky. Pozornost je věnována i problematice řízení maturitní zkoušky. Maturitní zkouška byla od doby svého vzniku na našem území v roce 1849 vymezena zákonem, její bližší provádění bylo upravováno vyhláškami (výnosy). Jednalo se vždy o výrazné "politikum", nikoliv pouze o ryze "školské téma". Ve změnách modelu maturitní zkoušky se zrcadlí právě i změny v systému vzdělávací politiky. Cílem práce v empirické části je analyzovat dosavadní vývoj, současný stav, určit neuralgické body problematiky maturitní zkoušky a naznačit možné trendy maturitní zkoušky v České republice. Použitou vědeckou metodou bylo kvalitativní šetření v designu zakotvené teorie prováděné otevřeným a axiálním kódováním strukturovaných hloubkových rozhovorů s...
The subject of this thesis are the models of the school-leaving exams changing over time due to the educational policy of the state and sometimes tumultuous political developments. The theoretical part contains historical analysis of the graduation exam and its models, creating the basis for the empirical part. Based on the study of legislation and rules governing conditions and holding the graduation exams and further study of the relevant literature, on a precise description of the current model and indicating the current efforts to modify the existing model of the graduation exam the vivid picture of this phenomenon in the whole range of educational issues is created. The attention is also paid to the issue of holding the graduation exam. The leaving examination since its inception in our country in 1849 has been defined by the law, its implementation has been modified the closer decrees. It has always been a significant "politicians", not only purely "educational theme." Changes in model of the school-leaving examination always reflect the changes in the system of our educational policy. The aim of the work in the empirical part is to analyze the current evolution, current status, to identify neuralgic points of the graduation exams and to suggest possible trends of the graduation exam in the...