Comparison of the film and book Fahrenheit 451 by Ray Bradbury
Srovnání filmové a knižní podoby titulu 451 stupňů Fahrenheita od Raye Bradburyho
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78955Identifiers
Study Information System: 132199
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Topolovská, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - French Language oriented at education
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Adaptace, film, novela, srovnání, dějová linieKeywords (English)
Adaptation, film, novel, comparison, plotlineCílem této bakalářské práce je srovnání knihy 451 stupňů Fahrenheita autora Raye Bradburyho a její filmové adaptace režírované Françoisem Truffautem. Práce vychází z předpokladu, že filmové adaptace obvykle zkracují dějovou linii, což může vyústit v poskytnutí neúplné či nejednoznačné motivace postav i k jejich neúplné psychologii obecně. Další dále zkoumanou premisou je ta, že film často tíhne ke zdůrazňování romantických prvků na úkor sociální kritiky nebo společenské satiry. Tato práce sestává ze čtyř částí. První část poskytuje teoretické informace o románech a filmových adaptacích. Druhá část představuje autora knihy, režiséra a také zmiňuje spoluautora scénáře, Jean-Louis Richarda. Třetí část obsahuje stručnou synopsi titulu 451 stupňů Fahrenheita, ale zejména se zaměřuje na samotné srovnání obou médií. Poslední částí práce je závěr. KLÍČOVÁ SLOVA Adaptace, film, novela, srovnání, dějová linie Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The aim of this bachelor thesis is comparison of the book Fahrenheit 451 by Ray Bradbury and its film adaptation directed by François Truffaut. The thesis works on the assumption that film adaptations tend to trim the plotline down, which might result in providing incomplete or ambiguous character motivation and character psychology in general. Another assumption that is further scrutinised is the premise that the film is frequently inclined to emphasise romantic appeal at the expense of social critique, satire, etc. This thesis is composed of four parts. The first part provides some theoretical information concerning novels and film adaptations. The second part introduces the author of the book, the director and it also mentions the co-author of the script, Jean-Louis Richard. The third part consists of a brief synopsis of Fahrenheit 451 but it mainly concentrates on the comparison of the two media. The last part of the thesis is a conclusion. KEY WORDS Adaptation, film, novel, comparison, plotline Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)