Výuka volejbalu na základních a středních školách
Teaching volleyball in elementary and secondary schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78757Identifiers
Study Information System: 152885
Collections
- Kvalifikační práce [16848]
Author
Advisor
Referee
Hrabinec, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Physical Education - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Volejbal, tělesná výchova, výuka volejbalu, RVP, ŠVP, metodika volejbaluKeywords (English)
Volleyball, Physical Education, Teaching Volleyball, Framework Education Programme, School Education Programme, Volleyball MethodologyTématem této diplomové práce je Výuka volejbalu na základních a středních školách. Hlavními zkoumanými problémy práce je způsob zařazování volejbalu do výuky, rozdíly a podobnosti nacvičování herních činností, orientace žáků v základních pravidlech volejbalu, kvalita vybavení škol pro tuto hru a úspěšnost aplikace navrženého modelu výuky. Srovnáním výuky volejbalu na obou typech škol docházím v práci k závěrům, že volejbal je do výuky TV zařazován obdobným způsobem, průpravným činnostem se věnuje o 20% více na ZŠ, nacvičování herních činností je na obou typech škol velice podobné, školy jsou pro tuto sportovní hru vybaveny převážně stejně kvalitně, celková znalost pravidel žáky je velice nízká a že po aplikaci navrženého modelu výuky došlo ke zlepšení ve všech provedených testech. Tato práce může sloužit jako inspirace současným i budoucím učitelům tělesné výchovy. KLÍČOVÁ SLOVA Volejbal, tělesná výchova, výuka volejbalu, RVP, ŠVP, metodika volejbalu.
This Diploma thesis deals with Teaching of volleyball at elementary schools and high schools. The main areas of interest are the way how volleyball is incorporated in lessons, differences and similarities in practicing in-game situations, students' knowledge of fundamental volleyball rules, the quality of school equipment for the game of volleyball, and the level of success for the realization of the proposed teaching model. By comparing volleyball teaching in the two levels of schooling, I conclude in the thesis that the game of volleyball is incorporated into PE in a similar fashion in both of them. Also, I found out that preparation activities are 20% more common at elementary schools. In addition, I found out that in-game situations training is similar in both levels and that schools are qualitatively equipped for the game of volleyball more or less on the same level. Last but not least, I found out that the overall knowledge of rules by students is very limited. To conclude, by applying the proposed teaching model there was seen an improvement in all the tested areas. This thesis might provide inspiration for the current and future PE teachers. KEY WORDS Volleyball, Physical Education, Teaching Volleyball, Framework Education Programme, School Education Programme, Volleyball Methodology.