Komparace řešitelských strategií matematických úloh žáků 1. st. ZŠ
Comparison of mathematical problem solving strategies of primary school pupils
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77243Identifikátory
SIS: 142416
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kloboučková, Jaroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
14. 1. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
pojetí výuky, učitel, žák, slovní úlohy, experimentKlíčová slova (anglicky)
educational strategy, teacher, pupil, mathematical problem solving, experimentCílem této diplomové práce je popsat úlohu pojetí výuky zejména v oblasti matematiky a porovnat řešitelské strategie matematických úloh žáků I. stupně ZŠ, jež jsou vedeni odlišnými přístupy. V teoretické části se zaměřuji na různé způsoby pojetí výuky a jejich charakteristiku, dále na faktory, jenž ovlivňují vyučovací proces a v neposlední řadě na slovní úlohy, jejichž způsoby řešení odráží mimo jiného matematickou schopnost žáka. Empirická část zkoumá vliv pojetí výuky na strategie řešení matematických úloh žáků 3. ročníků ZŠ za použití metody experimentu, jehož součástí byl didaktický test a rozhovory s vybranými žáky. Výsledkem práce je přinesení důkazů o vlivu pojetí výuky na způsoby řešení matematických úloh žáky. KLÍČOVÁ SLOVA Pojetí výuky, učitel, žák, slovní úlohy, experiment.
The aim of this dissertation is to describe the role of educational strategy especially in field of the teaching of mathematics and to compare the mathematical problem solving strategies of primary school pupils which are taught by using different educational strategies. In the theoretical part, the main focus is on divergent educational strategies and their characteristics, next on factors affected teaching/learning process and finally on solving the problems. The empirical part of the dissertation explores the effect of educational strategy on problem solving strategies of third graders of primary school by using the method of experiment that includes a didactic test and interviews with selected pupils. The result of the dissertation is providing the evidence of influence of educational strategy on mathematical problem solving strategies. KEYWORDS Educational strategy, teacher, pupil, mathematical problem solving, experiment.