Komparace řešitelských strategií matematických úloh žáků 1. st. ZŠ
Comparison of mathematical problem solving strategies of primary school pupils
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77243Identifiers
Study Information System: 142416
Collections
- Kvalifikační práce [19116]
Author
Advisor
Referee
Kloboučková, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 1. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
pojetí výuky, učitel, žák, slovní úlohy, experimentKeywords (English)
educational strategy, teacher, pupil, mathematical problem solving, experimentCílem této diplomové práce je popsat úlohu pojetí výuky zejména v oblasti matematiky a porovnat řešitelské strategie matematických úloh žáků I. stupně ZŠ, jež jsou vedeni odlišnými přístupy. V teoretické části se zaměřuji na různé způsoby pojetí výuky a jejich charakteristiku, dále na faktory, jenž ovlivňují vyučovací proces a v neposlední řadě na slovní úlohy, jejichž způsoby řešení odráží mimo jiného matematickou schopnost žáka. Empirická část zkoumá vliv pojetí výuky na strategie řešení matematických úloh žáků 3. ročníků ZŠ za použití metody experimentu, jehož součástí byl didaktický test a rozhovory s vybranými žáky. Výsledkem práce je přinesení důkazů o vlivu pojetí výuky na způsoby řešení matematických úloh žáky. KLÍČOVÁ SLOVA Pojetí výuky, učitel, žák, slovní úlohy, experiment.
The aim of this dissertation is to describe the role of educational strategy especially in field of the teaching of mathematics and to compare the mathematical problem solving strategies of primary school pupils which are taught by using different educational strategies. In the theoretical part, the main focus is on divergent educational strategies and their characteristics, next on factors affected teaching/learning process and finally on solving the problems. The empirical part of the dissertation explores the effect of educational strategy on problem solving strategies of third graders of primary school by using the method of experiment that includes a didactic test and interviews with selected pupils. The result of the dissertation is providing the evidence of influence of educational strategy on mathematical problem solving strategies. KEYWORDS Educational strategy, teacher, pupil, mathematical problem solving, experiment.