dc.contributor.advisor | Jančaříková, Kateřina | |
dc.creator | Vosátková, Lucie | |
dc.date.accessioned | 2017-06-01T02:25:54Z | |
dc.date.available | 2017-06-01T02:25:54Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/75688 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá velice aktuálním tématem. Teoretická část obsahuje informace týkající se odcizování dětí (člověka) přírodě. Práce nabízí seznámení s vybranými pohledy člověka na přírodu v jeho historii. Je zde popsán vztah člověka a přírody z psychologického hlediska, objasněn pojem "odcizení" či "odcizování přírodě" a vypsány očekávané důsledky tohoto odcizení. Pozornost je dále soustředěna na environmentální senzitivitu a shrnutí poznatků z předešlých výzkumů odcizování dětí přírodě na území České republiky. Předmětem zájmu je i vývoj volnočasových aktivit a hodnotových preferencí české mládeže. Ve výzkumné části se dotazníkovým šetřením zjišťuje vztah dětí k přírodě na základě množství jejich prožitků v přírodním prostředí. Komparací s výsledky z předchozího výzkumu vyplynulo zjištění, že ačkoli je problematika odcizování dětí přírodě řešena, situace se v této oblasti nelepší, ale ani nezhoršuje. Neméně zajímavá jsou i zjištění o rostoucím neopodstatněném strachu dětí v přírodě, který však nemá na množství prožitků v přírodním prostředí žádný vliv. Z porovnání výsledků výzkumů dále vyplynulo, že role učitelů na realizaci zážitků dětí v přírodě se od zavedení povinné environmentální výchovy nezvýšila. | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis deals with a very topical issue. The theoretical part contains information relating to the alienation of children (human) from nature. The thesis offers an introduction to selected perspectives of human on nature in its history. There is described a relationship between man and nature, from a psychological point of view, clarified the term "alienation" or "alienating nature" and listed the expected consequences of this alienation. Attention is also focused on environmental sensitivity and summary of findings from previous research of alienating nature of children in the Czech Republic. Subject of interest is also the development of leisure activities and value preferences of Czech youth. In the research part of the thesis there is children's relationship to nature, based on the amount of their experiences in the natural environment, determinated by questionnaire survey. Comparison with the results of previous research findings showed that although the issue of alienation of children from nature is solved, the situation does not improve nor deteriorate. Equally interesting are the findings of a growing unsubstantiated fear of children in nature, but it does not have any effect on many experiences in the natural environment. A comparison of the results of the research also showed that... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | odcizení | cs_CZ |
dc.subject | děti | cs_CZ |
dc.subject | příroda | cs_CZ |
dc.subject | kvantitativní výzkum | cs_CZ |
dc.subject | prožitky | cs_CZ |
dc.subject | alienation | en_US |
dc.subject | children | en_US |
dc.subject | nature | en_US |
dc.subject | quantitative research | en_US |
dc.subject | experience | en_US |
dc.title | Odcizení dětí přírodě - mění se děti? | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2015 | |
dcterms.dateAccepted | 2015-09-09 | |
dc.description.department | Katedra biologie a environmentálních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 80207 | |
dc.title.translated | Alienation of Children from their Natural Environment - Changes in Middle Childhood | en_US |
dc.contributor.referee | Dlouhá, Jana | |
dc.identifier.aleph | 002026154 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra biologie a environmentálních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá velice aktuálním tématem. Teoretická část obsahuje informace týkající se odcizování dětí (člověka) přírodě. Práce nabízí seznámení s vybranými pohledy člověka na přírodu v jeho historii. Je zde popsán vztah člověka a přírody z psychologického hlediska, objasněn pojem "odcizení" či "odcizování přírodě" a vypsány očekávané důsledky tohoto odcizení. Pozornost je dále soustředěna na environmentální senzitivitu a shrnutí poznatků z předešlých výzkumů odcizování dětí přírodě na území České republiky. Předmětem zájmu je i vývoj volnočasových aktivit a hodnotových preferencí české mládeže. Ve výzkumné části se dotazníkovým šetřením zjišťuje vztah dětí k přírodě na základě množství jejich prožitků v přírodním prostředí. Komparací s výsledky z předchozího výzkumu vyplynulo zjištění, že ačkoli je problematika odcizování dětí přírodě řešena, situace se v této oblasti nelepší, ale ani nezhoršuje. Neméně zajímavá jsou i zjištění o rostoucím neopodstatněném strachu dětí v přírodě, který však nemá na množství prožitků v přírodním prostředí žádný vliv. Z porovnání výsledků výzkumů dále vyplynulo, že role učitelů na realizaci zážitků dětí v přírodě se od zavedení povinné environmentální výchovy nezvýšila. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis deals with a very topical issue. The theoretical part contains information relating to the alienation of children (human) from nature. The thesis offers an introduction to selected perspectives of human on nature in its history. There is described a relationship between man and nature, from a psychological point of view, clarified the term "alienation" or "alienating nature" and listed the expected consequences of this alienation. Attention is also focused on environmental sensitivity and summary of findings from previous research of alienating nature of children in the Czech Republic. Subject of interest is also the development of leisure activities and value preferences of Czech youth. In the research part of the thesis there is children's relationship to nature, based on the amount of their experiences in the natural environment, determinated by questionnaire survey. Comparison with the results of previous research findings showed that although the issue of alienation of children from nature is solved, the situation does not improve nor deteriorate. Equally interesting are the findings of a growing unsubstantiated fear of children in nature, but it does not have any effect on many experiences in the natural environment. A comparison of the results of the research also showed that... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studií | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990020261540106986 | |