Uplatnění osobnostního zřetele ředitele školy v oblasti vedení lidí
Applying of personality traits of headteacher in area of leadership
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75560Identifiers
Study Information System: 173070
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Dvořáková, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Osobnostní pojetí, osobnostní přístup, ředitel školy, leadership, standard ředitele školy,kompetence, obrat k osobnosti dítěte, personální management, kompetence, doporučeníKeywords (English)
Personal approach, individual approach, the headteacher, leadership, headteacher's standard, competence-skills, turn to the child's personality, personnel management,competency, recommendationsZávěrečná práce se zabývá deskripcí, do jaké míry se v současné školské praxi uplatňuje zřetel k osobnostním kvalitám ředitele školy v oblasti vedení lidí. Daná problematika vychází ze zkušeností, znalostí a schopností, které využívají současní ředitelé základních škol v praxi. Cílem práce a zvoleného kombinovaného výzkumného šetření pomocí metod: "shadowing," strukturovaného a nestrukturovaného interview a dotazníkového šetření bylo popsat, v jakém rozsahu se osobnostní kvality ředitele základní školy objevují v současné školské praxi v oblasti vedení lidí. V teoretické části se autorka zaměřila na shromáždění informací z široké oblasti zdrojů, které mohou poskytnout širší záběr ze zmíněných oblastí (psychologie osobnosti, vůdcovství, sebeřízení, sebepojetí atd.). Jednalo se především o odbornou literaturu z oblasti vedení lidí, osobnosti člověka a kompetencí. Významným přínosem bylo i osobní setkání a rozhovor s p. prof. PhDr. Z. Helusem, DrSc., (rozhovor zachycen v teoretické části), který ukotvil zmíněné osobnostní kvality, jako jeden z předpokladů úspěšného života a bytí člověka v jeho osobním i pracovním životě. Kombinované výzkumné šetření by také mohlo potvrdit nebo vyvrátit tendenci vlivu osobnostních kvalit u vedoucích pracovníků na výkon v oblasti vzdělávání například v rámci výběrového...
Final thesis describes to what extent the current school practice puts attention to personality qualities of headteacher in area of leadership. The topic is based on the experience, knowledge and abilities that use the present headmasters of elementary schools in practice. The aim of the work and selected combined investigation using methods of "shadowing" of structured and unstructured interviews and a questionnaire survey was to describe the extent to which personal qualities headteacher of elementary schools appear in contemporary educational practice in area of leadership. In the theoretical part, the author focused on gathering information from a wide resource that can provide a wider range of these areas (psychology, leadership, self-management, self-esteem, etc.). These were mainly the vocational literature on leadership, human personality and competencies. An important contribution was a personal meeting and interview with Mr. Prof. PhDr. Z. Helusem, DrSc. (interview captured in the theoretical part), which anchored the personal qualities mentioned as one of the prerequisites for a successful life and being a human in personal and professional life. Combined investigation could confirm or refute the tendency to influence personality qualities for managers on performance in education, for...