Reflexe zkušeností se školou u chlapců z diagnostického ústavu pro mládež
Reflection of experience with school of boys from Diagnostic Institute for Youth
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75551Identifiers
Study Information System: 145901
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Presslerová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
rizikové chování, vztah ke škole, autorita, motivace, rizikové a protektivní faktoryKeywords (English)
risk behavior, relationship to the school, authority, motivation, risk and protective factorsDiplomová práce využívá analytických metod zakotvené teorie, aby prozkoumala téma "reflexe zkušeností se školou u chlapců z diagnostického ústavu pro mládež". Klade si za cíl porozumět souvislostem subjektivních významů adolescentních chlapců. Výsledkem analýzy je popis dynamické proměny vztahu ke škole, za pomoci popisu vnějších a vnitřních činitelů, ovlivňující tento jev. Mezi hlavní objevená témata patří role autority vychovávajícího, užití nástrojů kontroly a jejich vnímaná účinnost z pohledu vychovávaného. Dále je popsána proměna vnitřních motivačních dispozic jedince (potřeby, zájmy, postoje a hodnoty). Obě hlavní témata syntetizují v pojetí proměny vztahu ke škole. Práce je kvalitativní sondou do vnitřního světa adolescentních jedinců, kteří na prahu dospělosti balancují na hraně rizikového chování a společensky přijatelného experimentování, které k tomuto vývojovému období přirozeně patří. Práce vyúsťuje ve formulaci teorie, která je svou povahou platná právě pro tento konkrétní kontext. Výzkumná data byla získána rozhovory vedenými v souladu se zásadami zakotvené teorie. KLÍČOVÁ SLOVA rizikové chování, vztah ke škole, autorita, motivace, rizikové a protektivní faktory
The diploma thesis makes use of qualitative analytical methods of the Grounded Theory to explore the theme of "reflection of experience with school of boys from Diagnostic Institute for Youth". It sets a goal to understand the context of subjective meanings of adolescent boys. The result of the analysis is a description of the dynamic metamorphosis in relation to the school, using the description of internal and external factors affecting this phenomenon. Among the main discovered themes belong the role of the authority of educator and the usage of supervisory tools and the evaluation of their effectiveness by their addressee. Furthermore, the thesis devotes to description of the transformation of internal motivational dispositions of the individual (needs, interests, attitudes and values). The two main themes synthesize to the concept of transformation of the relationship to school. The thesis is a qualitative probe into the inner world of the adolescent subjects who, at the threshold of adulthood, are teetering on the edge of a risky behavior and a socially acceptable experimentation which naturally belongs to this developmental period. The thesis flows into a formulation of theory, which is valid for this very specific context. Research data were obtained via interviews led in accordance with...