Specifika školní edukace žáků s lehkým mentálním postižením v hodinách tělesné výchovy s možností využití prvků jógy
Specific of the school education for pupils with mild mental disability in the physical education classes with the choice to implement yoga elements
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75535Identifiers
Study Information System: 161090
Collections
- Kvalifikační práce [17687]
Author
Advisor
Referee
Hájková, Vanda
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Edukace, mentální postižení, lehké mentální postižení, jóga, relaxace, motorikaKeywords (English)
Education, mental disability, light mental disability, yoga, relaxation, motoricsDiplomová práce pojednává o specifikách edukace žáků s lehkým mentálním postižením v hodinách tělesné výchovy, s přihlédnutím k možnostem využití prvků jógy a relaxace a jejího pozitivního vlivu na žáky. Teoretická část si klade za cíl přípravu pojmové základny pro kvalitativní výzkum, rozpracovává termín lehké mentální postižení, věnuje se tělesné výchově a konceptu jógy a relaxace. Empirická část je zaměřena na vytvoření metodického materiálu pro učitele a jeho následné ověření v praxi na základní škole. KLÍČOVÁ SLOVA Edukace, mentální postižení, lehké mentální postižení, jóga, relaxace, motorika,
The thesis focuses on the issue of education of pupils with the slight mental disabilities in physical education classes, taking into account the possibility to implement elements of yoga and relaxation and its later influence on the pupils. In the theoretical section, the goal is to analyze the groundwork of term base for the quantitative research, examine the expression of a light mental disability, and engage with the physical education and concepts of yoga and relaxation. The empirical section focuses on development of the methodical resources for the teacher and subsequent assessment in the elementary school's enviroment. KEYWORDS Education, mental disability, light mental disability, yoga, relaxation, motorics