Možnosti uplatnění metod osobnostně sociální výchovy ve střediscích volného času s využitím edukačních technologií
Possibilities to apply methods of personal and social education in leisuretime centres with using education technology
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75127Identifiers
Study Information System: 135289
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Duschinská, Karolina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Information and Communication Technologies - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
metody osobnostně sociální výchovy, osobnostní a sociální rozvoj, volnočasová pedagogika, zážitková pedagogika, edukační technologieKeywords (English)
methods of personal and social development, leisure time education, experience education, education technologyDiplomová práce didaktického charakteru předkládá využití konkrétních navržených metod osobnostně sociální výchovy v prostředí středisek volného času, prostřednictvím metodických karet propojených s edukačními technologiemi. Tyto metodické karty byly zhotoveny a prakticky ozkoušeny realizátorem diplomové práce spolu s pedagogy volného času a následně kriticky zhodnoceny. Použitými výzkumnými metodami byla komparace mých osobních zkušeností s metodickými kartami a zkušeností jednotlivých účastníků výzkumu, kde se minimálně tři pedagogové vyjadřují k jedné metodické kartě, dále polostrukturovaný rozhovor vytvořený a realizováný kvalitativní metodou, jež zjišťoval možnosti a meze použití jednotlivých metodických karet a kvantitativní výzkumná sonda v podobě dotazníku, jež sloužila k získání přehledu potřeb volnočasových pedagogů na základě které, byl vytvořen podrobný návrh jednotlivých metodických karet. Výsledkem bylo, že všech 10 vytvořených a prakticky ozkoušených metodických karet je za specifických podmínek v praxi využitelné.
This diploma thesis of a didactic character presents use of specific methods of personal and social education in leisure time centers through methodical cards linked with educational technologies. These methodical cards were made and practically proven by the implementer of this thesis together with leisure-time activities teachers and subsequently critically evaluated. Research methods were used for a comparison of my personal experience with methodical cards and the experience of each participant, where at least 3 teachers commented on 1 methodological card, as well as the qualitative semi-structured interview, which found out the possibilities and limits of the use of these methodical cards and the quantitative research study in the form of a questionnaire, which is used to get an overview of the needs of leisure-time activities teachers. Based on that, it creates detailed methodological cards. The result was that all 10 developed and practically proven methodological cards are under specific conditions have practical use.