Přínos Františka Kábele pro obor speciální pedagogika
Contribution of František Kábele to the field of special education
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75000Identifiers
Study Information System: 162240
Collections
- Kvalifikační práce [16856]
Author
Advisor
Referee
Mužáková, Monika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
František Kábele, logopedická péče, Logopedický ústav, somatopedie, Somatopedická společnostKeywords (English)
František Kábele, Speech Therapy, Logopaedic Institute, Somatopaedia, Somatopedic SocietyPředkládaná bakalářská práce se zaměřuje na významnou osobnost speciální pedagogiky Prof. PaedDr. Františka Kábele, DrSc. Zabývá se jak jeho životem, tak jeho vlivem na formování oboru speciální pedagogika v naší zemi. Přibližuje Kábeleho pokrokové myšlenky a činy, které vedly k rozvoji logopedie a somatopedie u nás Mnohé z těchto myšlenek jsou stále platné a aktuální. Zabývá se také Kábeleho podílem na založení některých institucí věnujících se u nás péči o postižené a výběrem z jeho velmi bohaté publikační činnosti. Práce má teoretický charakter, je zpracována monograficky s použitím analýzy odborné literatury, publikací a jiných zdrojů.
Introduced bachelor thesis focuses on significant figure of special pedagogy Prof. PaedDr. František Kábel, DrSc. The thesis follows up his life as well as his influence on formation of the special pedagogy in our country. It concentrates on Kábel's progressive ideas and actions leading to growth of speech therapy and somatopedie. Nowadays many of those thoughts are still valid and relevant. This work looks also at Kábel's share on foundation of some of the institutions dedicated to care of the disabled and selection of his rich publications. The thesis has theoretical character, it was compiled mono-graphically with use of professional literature, publication and other sources.