Projektové vyučování - Za památkami a osobnostmi Uhříněvsi
Project teaching - Monuments and personalities in Uhříněves
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73929Identifiers
Study Information System: 180058
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Parkan, František
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - History
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
projekt, památky a osobnosti Uhříněvsi, regionální dějiny, výuka dějepisuKeywords (English)
monuments and personalities of Uhříněves, regional history, history teachingDiplomová práce Projektové vyučování - Za památkami a osobnostmi Uhříněvsi představuje projekt, jenž byl vytvořen s žáky základní školy jako ukázka možného využití regionálních dějin ve vyučování. Práce obsahuje část teoretickou a praktickou. Teoretická část je souhrnem informací z dostupné literatury. V této části diplomové práce je blíže představen přínos a význam regionálních dějin pro výuku dějepisu na základních školách spolu se zakotvením regionální historie v kurikulárních dokumentech. Jsou zde také ukázány metody práce, organizační formy a vyučovací pomůcky, kterých může pedagog využít při zařazování regionálních dějin do výuky. Praktická část představuje samotný projekt, jeho přípravu, realizaci a zhodnocení účinnosti včetně problémů, které se během realizace projektu vyskytly, a s možnostmi, jak těmto problémům předejít. Také jsou zde nastíněny možnosti dalšího využití projektu. Součástí práce jsou textové i obrazové přílohy, které dokumentují realizaci projektu.
Diploma Thesis Project teaching - Monuments and personalities in Uhříněves is a project that was created with the primary school pupils as an example of the possible use of regional history in teaching. The thesis contains theoretical and practical part. The theoretical part is a summary of information from available literature. In this part of the thesis is closer introduced to the benefits and importance of regional history for history teaching in primary schools , along with anchoring regional history in the curriculum. There are also shown working methods, organizational forms and teaching aids, which the teacher can use in assigning regional history teaching. The practical part presents the project itself, its preparation, implementation and evaluation of the effectiveness of including the problems that occurred during the project, and the possibilities of how to avoid the problem. There are also outlined options for further use of the project. The thesis includes both text and image attachments that document the project.