Osobnostní rozvoj dětí předškolního věku. Využití rytmických textů u dětí s poruchou autistického spektra
Personality Development of Preschool Children. Use of Rhythmic Texts with Children with Autism Spectrum Disorder
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73925Identifikátory
SIS: 147287
Kolekce
- Kvalifikační práce [18628]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mrkosová, Eva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
22. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
básnička, osobnostní rozvoj, písnička, porucha autistického spektra, předškolní věk, vizualizaceKlíčová slova (anglicky)
autism spectrum disorder, chant, personality development, poem, preschool child, song, visualizationRytmický text má nezastupitelné místo v životě každého předškolního dítěte. Cílem práce je nalézt způsob, jak tento zásadní vývojový prostředek přiblížit i dětem s poruchou autistického spektra. Práce charakterizuje rytmické texty a zabývá se jejich významem v životě dítěte. Pozornost věnuje i osobnostní a sociální výchově dítěte v předškolním věku. Vychází z rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Věnujeme pozornost způsobu vytváření vizualizovaných rytmických textů a možností jejich užití v běžné mateřské škole. Zjistili jsme, že vizualizované básničky a písničky mohou ovlivnit nejen rychlost a správnost jejich naučení, ale rovněž se mohou stát pomocníky při zavádění metod alternativní a augmentativní komunikace, stejně jako prostředkem pro rozvoj hry a vytváření nových příležitostí pro sociální začlenění dítěte s poruchou autistického spektra.
The rhythmic text is irreplaceable in the life of every preschool child. The main pointof the theses is to find a way to make this development tool approach to children with autism spectrum disorder. Theses characterize rhythmic texts and discusses their importance in a child's life. It occused with personal and social education of preschool children. Based on the Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. We pay attention to the way visualized creating rhythmic texts and the possibility of their use in the kindergarten. We found that visualized poems and songs can affect not only the speed and accuracy of their learning, but also can become helpers in introducing methods of augmentative and alternative communication, as well as a means for developing games and creating new opportunities for social inclusion of children with autistic spectrum disorder.