Interaktivní nástroje ve výuce chemie - Interaktivní výuka podporovaná softwarem Mathematica
Interactive Tools for Teaching Chemistry - Interactive Teaching Supported by Wolfram Mathematica
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73891Identifiers
Study Information System: 158735
Collections
- Kvalifikační práce [16848]
Author
Advisor
Referee
Duschinská, Karolina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Chemistry - Mathematics
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Využití ICT ve výuce chemie, Wolfram Mathematica, appletyKeywords (English)
Application of ICT in chemistry lessons, Wolfram Mathematica, appletsInformační a komunikační technologie (dále jen "ICT") stále více pronikají do struktur společnosti, jejích funkcí i života samotných jedinců. Integrace ICT do vzdělávání spojená s proměnou tradičního pojetí vzdělávání v moderní edukační prostředí je proto chápána jako jeden z významných faktorů dalšího rozvoje. Předkládaná práce se zabývá některými možnostmi využití elektronické podpory ve výuce chemie na středních školách. Jde především o vizualizaci učiva chemie, vhodnou positivní motivaci a aktivizaci žáka. Práce blíže popisuje prezentaci učiva chemie pomocí appletů vytvořených softwarem Wolfram Mathematica. Jedním z cílů této diplomové práce je seznámení s tímto softwarem a s možnostmi jeho využití ve výuce předmětu chemie. Dalším a neméně důležitým cílem této práce je snaha motivovat k tvorbě a využívání některých demonstračních appletů softwaru Wolfram Mathematica. K naplnění tohoto cíle autorka podrobně rozebírá zdrojové kódy sedmi demonstračních appletů nazvaných "Vzorce a struktury některých jednoduchých molekul", "Sestavte si svůj vlastní atom", "Atomové orbitaly", "Alkany", "Změny oxidačních čísel atomu uhlíku", "VSEPR" a "Stavová rovnice ideálního plynu", které jsou volně přístupné na oficiálních stránkách společnosti Wolfram. Z těchto zdrojových kódů byly vybrány a popsány...
Information and communication technologies (further referred to as "ICT") are increasingly influencing whole structure of the society. The integration of ICT into education together with the transition of the traditional teaching into a modern learning environment is therefore understood as one of the key factors of further development. This work examines some of the possibilities of applying electronical support for teaching chemistry at high schools. It focuses mainly on the visualisation of the subject matter, suitable positive motivation and incitement of the students. This paper describes in detail the presentation of subjects in chemistry using software applets of Wolfram Mathematica. One of the goals of this paper is to introduce the software and to present its potential application in teaching chemistry. Furthermore it shall encourage the use of particular demonstrations applets of the software Wolfram Mahematica. To achieve this goals, the author of this paper describes in detail the source codes of seven demonstrations applets called "Formulas and Structures for Some Simple Molecules", "Build Your Own Atoms", "Visualizing Atomic Orbitals", "Alkanes", "Oxidation States of Carbon", "Valence Shell Electron Pair Repulsion (VSEPR) Theory" and "Ideal Gas Law", which are available for free on...