Česká, ruská a anglická slovní zásoba tematického okruhu svátky a tradice v porovnání
Czech, Russian and British Vocabulary Regarding Holidays and Traditions in Comparison
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73450Identifiers
Study Information System: 163951
CU Caralogue: 990020895690106986
Collections
- Kvalifikační práce [19958]
Author
Advisor
Referee
Konečný, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - Russian Language Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Vánoce, Velikonoce, Symboly, Jazyk, TradiceKeywords (English)
Christmas, Easter, Symbols, Language, TraditionTato bakalářská práce se zabývá komparací nejvýznamnějších křesťanských svátků v České republice, Ruské federaci a ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska. Teoretická část bakalářské práce vychází ze základní charakteristiky a komparace Vánoc a Velikonoc. Důraz je kladen na tradice a zvyky. V praktické části je provedena srovnávací analýza české, ruské a anglické slovní zásoby týkající se Vánoc a Velikonoc. Slovní zásoba je zpřehledněna v jazykových tabulkách. Dílčím cílem této bakalářské práce je vysvětlit náboženskou podstatu a poukázat na kulturní shody a odlišnosti oslav Vánoc a Velikonoc v České republice, Ruské federaci a ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska. Hlavním cílem je porovnat slovní zásobu tematického okruhu Vánoce a Velikonoce, vhodnou pro výuku anglického a ruského jazyka.
The aim of this thesis is to compare and contrast the most signifiant Christian Festivals celebrated in the Czech Republic, the Russian Federation and in the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. The theoretical part of the thesis analyses the customs, traditions and practices involved in the celebrations of Easter and Christmas in the three areas concerned. The thesis explains the importance of the religious content involved and compares and contrasts the similarities and differences in the ways the festivals are celebrated in the three areas. Special emphasis is given to the vocabulary used and how this vocabulary can be used to support the teaching of the English and Russian language.