Podmínky vstupu do funkce ředitele ve vybraných evropských zemích
Conditions of entry to the headship in selected European countries
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73070Identifiers
Study Information System: 148581
Collections
- Kvalifikační práce [16856]
Author
Advisor
Referee
Tureckiová, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ředitel školy,změny,evropské zeměKeywords (English)
principal, changes,European countriesDiplomová práce se zabývá podmínkami vstupu do funkce a přípravou ředitele školy ve vybraných evropských zemích. V teoretické části se věnuje současné situaci ředitelů škol, jejich možné profesní podpoře a přípravě před vstupem do funkce. Zabývá se i rolí ředitele školy, kompetencemi a procesem získávání a výběru ředitelů škol. Výběr kvalitních ředitelů škol a jejich příprava, mohou významně ovlivnit efektivitu škol a kvalitu vzdělávaných. Z toho důvodu jsme zjišťovali, jaké podmínky pro vstup do funkce ředitelé škol mají a zda se jejich příprava a proces náboru mění. Ve vybraných evropských zemích jsme popsali a komparovali proces získávání, výběru a přípravy ředitelů škol v letech 1994 až 2012. Výsledky, které přinášíme, ukazují na měnící se roli ředitele školy, rostoucí požadavky na práci ředitele školy, zvyšující se význam přípravy a vzdělávání budoucích ředitelů škol i potřebu přilákat do škol talentované vůdce. I když jsou podmínky vstupu do funkce ředitele školy ve vybraných evropských zemích různé a v mnoha případech specifické, některé problémy, které řeší, jsou podobné. Z toho důvodu mohou výsledky přinést podněty i inspiraci pro současné i budoucí ředitele škol a pro všechny, které vzdělávání zajímá. KLÍČOVÁ SLOVA: ředitel školy, změny, evropské země
The diploma thesis deals with the conditions of the principal office entrance and the training required in selected European countries. In the theoretical part the thesis deals with the current situation of principals, the possible professional support and preparation needed before the post entrance. It also follows up the role of principals, their competencies and the process of acquisition and selection of principals. The selection of first-rate principals and their training can influence the effectiveness of the school and the quality of education provided. Due to this, the entrance conditions and their preparation were inquired. The process of acquisition, selection and preparation of principals was described and compared in the case of selected European countries from 1994 to 2012. The results provided show the changing role of school principals, the growing workload requirements principals have to deal with, the growing meaning of preparation and education of future principals and the necessity to attract talented leaders. Even though the entrance conditions are different in distinct European countries, some issues they deal with are similar. Owing to this, the results can provide stimuli and inspiration for current and future principals and for everybody interested in education. KEYWORDS:...