Obraz tělesnosti - Tělesnost obrazu
Image of Physicality - Physicality of Image
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73069Identifikátory
SIS: 98164
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Bláha, Jaroslav
Oponent práce
Fulková, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
8. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
tělesnost, obraz, akce, vnímání, interpretace, tvůrce, divák, prožitek, výtvarná výchova, galerijní edukaceKlíčová slova (anglicky)
physicality, image, action, perception, interpretation, creator, viewer, experience, art education, gallery educationPředkládaná diplomová práce se zabývá pojmy lidské tělesnosti a obrazu, jejich vzájemným vztahem. Tedy jakým způsobem může být tělesnost zpřítomněna v obraze a potažmo v samotném dialogu uměleckého díla a diváka. Další část práce je věnovaná kontextům uměleckým. Ráda bych uvedla příklady uměleckých děl, na kterých pomocí konfrontací můžeme vysledovat dobové pojetí tělesnosti a způsob zobrazení lidské figury, od nejstarších obrazů až k umělecké akci a současnému umění. Mým cílem je pokusit se uchopit vztah obrazu a tělesnosti a to především v rámci výuky výtvarné výchovy a možností galerijních či muzejních edukací. Navrhla a zrealizovala jsem rozsáhlý didaktický projekt: Obraz tělesnosti - tělesnost obrazu, který využívá prvků výtvarně dramatického pojetí výtvarné výchovy, akcentující práci s vlastní tělesností žáků, vazbou na kontexty z dějin umění a zabývá se i tématem interpretace, reprodukce a manipulace obrazů. Výtvarná část nese název Interpretace jako posun od obrazu tělesnosti k tělesnosti obrazu a rovněž vycházející z tématu zkoumaného v práci.
In the thesis submitted, I deal with the concepts of human physicality and image and their mutual relationship from the point of view of how physicality can be made present in the image and hence in the very dialogue between an artwork and the viewer. The other part is devoted to artistic contexts. I would like to give examples of various works of art which can be traced by means of confronting the contemporary concept of physicality and the appearance of a human figure coming from the earliest paintings to art actions of the present and contemporary art events. My goal is to try to grasp the relation between image and physicality, especially in the context of art education and possibilities of gallery and museum education. I designed and implemented a large educational project: Painting the flesh - the physicality of painting, that uses elements of visually dramatic conception of art education, emphasizing work with pupils physicality of their own, linked to the contexts of art history and also deals with the theme of interpretation, reproduction and manipulation of paintings. The visual part is called Interpretation as a shift from the painting of physicality to the physicality of painting and is also derived from the topic examined in the work.