Vývoj a proměny české mateřské školy mezi lety 1990 a 2012
Development and transformation of Czech kindergartens between 1990 and 2012
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73062Identifikátory
SIS: 134767
Kolekce
- Kvalifikační práce [18052]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kropáčková, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
8. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
dítě předškolního věku, mateřská škola, předškolní výchova a vzdělávání, legislativní normy, vzdělávací program, učitelky mateřských školKlíčová slova (anglicky)
preschool age children, kindergarten, preschool education, legislative standards, educational program, kindergarten teachersDiplomová práce na téma "Vývoj a proměny české mateřské školy mezi lety 1990 a 2012" mapuje a analyzuje návrhy na změny a skutečné změny, které proběhly v průběhu 22 let v předškolní výchově a vzdělávání. Česká mateřská škola prošla ve sledovaném období změnami v několika oblastech. V oblasti legislativy bylo důležitým mezníkem vydání školského zákona (2004) a Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (2004). Po roce 1990 došlo k proměně filozofie pojetí dítěte a jeho rozvoje - začal být uplatňován osobnostně orientovaný model předškolní výchovy. Proměnily se i cíle předškolní výchovy a vzdělávání a také se změnilo kurikulum. Dotazníkové šetření v praktické části práce zjišťuje pohled učitelek mateřských škol na změny v předškolní praxi ve sledovaném období. Respondentky vnímají proměnu především ve větší volnosti při plánování a realizaci výchovně-vzdělávací činnosti a také v důrazu na rozvoj dítěte. Učitelky pozitivně hodnotí lepší vybavení mateřských škol a široké možnosti vzdělávání učitelek. Naopak negativně hodnotí vysoký počet dětí ve třídě a finanční ohodnocení učitelek.
The thesis on "Development and transformation of Czech kindergartens between 1990 and 2012" maps and analyzes proposals for change and the actual changes that have taken place over 22 years in pre-school education. Czech kindergarten passed in the period changes in several areas. In legislation were an important milestone edition of the Education Act (2004) and the framework education programme for pre-school education (2004). After 1990 there was a change of philosophy of viewing a child and its development - a personality-oriented model of pre-school education began to be applied. Transformed were the objectives for pre-school education and training and also the curriculum changed. The questionnaire survey in the practical part of this thesis investigates the view of kindergarten teachers to changes in pre-school practice in the period. The respondents perceive the change, especially in larger freedom in the planning and implementation of educational activities and the emphasis on child development. Teachers endorse the better equipped schools and a wide range of training possibilities for teachers. Conversely, teachers negatively value high class occupancy and financial evaluation of teachers.